Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Aardappelhoeve zet met The Potato Chef eerste stappen op exportmarkt

"Heel Europa is aan het kijken naar Spanje om zich te bevoorraden"

Tholen - Sinds deze week komen de eerste ladingen Spaanse aardappelen binnen bij De Aardappelhoeve. Verleden week was Bart Nemegheer al langs geweest bij zijn Spaanse telers, maar nu kan het bedrijf echt van start gaan met het Spaanse aanbod. "Het is geen moment te vroeg, want heel Europa is aan het kijken naar Spanje om zich te bevoorraden. Dat levert een goede vraag en mooie prijsvorming op", zo vertelt de ervaren handelaar uit Tielt.

Kwalitatief is hij ook tevreden over de volumes die uit Spanje komen. "Het ziet er vrij goed uit. In de regio Sevilla is er wel heel wat regen gevallen. Na maanden van droogte hebben ze in april in een week tijd 200 mm regen gekregen, waardoor er toch wel wat ziektedruk is ontstaan. Vooral bij de biologische rassen. De sortering valt daardoor wat fijner uit, maar er is nogal wat volume vlot beschikbaar. Dit is ook wel nodig, want iedereen is toch wel aan het kijken om te schakelen naar de Spaanse aardappelen."

Hier liggen, zo stelt Bart, een aantal factoren aan ten grondslag. "Ten eerste werkt iedereen toch minder met aardappelen uit Israël. Daarnaast is de kieming van de oude Belgische oogst moeizaam. Het was natuurlijk een heel moeilijk oogstseizoen, waarbij de aardappelen onder zeer uitdagende omstandigheden binnengehaald moesten worden. Veel percelen zijn te nat gerooid, waardoor je nu ziet dat de kwaliteit niet top is. Het is zeker niet slecht, maar er is veel ziektedruk. Ten slotte verlagen supermarkten steeds vaker de MRL's voor kiemremming. Er is een wettelijke MRL, maar veel retailers willen daar voor zichzelf weer onder gaan, waardoor je kiemproblematiek krijgt. Het zijn de redenen dat voor velen de keuze snel is gemaakt om over te gaan op de primeuraardappelen en nu dus met smart gewacht wordt op het Spaanse aanbod."

Bio in stijgende lijn
Dit geldt voor conventioneel, maar ook in bio-aardappelen, wat een relatief aanzienlijk aandeel binnen het aanbod van De Aardappelhoeve is. "Ook hier zien we echter dat we andere jaren nog wel aanbod hadden uit Israël, maar daarmee hebben we dit jaar niet gewerkt, waardoor we alles uit Spanje moeten importeren. In oktober hadden we al in de gaten dat de situatie er uiteraard niet goed uit zag, waardoor we eigenlijk gelijk met onze Spaanse telers in gesprek zijn gegaan om te vragen of ze het zagen zitten om het bio-areaal uit te breiden. Die schakeling heeft er wel voor gezorgd dat we ons aanbod hebben voor komend seizoen. De volumes zijn vastgelegd, dus wat leveringen betreft hoeven we ons geen zorgen te maken."

En dat is maar goed ook, want het bio-segment zit na een moeilijke periode weer in een stijgende lijn. "Met corona hebben we echt een piek gehad. Men keek heel erg naar gezondheid en bovendien kon niemand meer op restaurant gaan. Dit zorgde ervoor dat er meer budget beschikbaar was en we de verkoop van bio zagen stijgen. Na de pandemie ervaarden we echter weer een fikse daling. Dit had ook te maken met de situatie in Oekraïne. Het waren onzekere tijden, waarbij iedereen wat spaarzamer met hun budget omging. Toch was er in het laatste kwartaal van vorig jaar weer een stijgende trend zichtbaar. De oorlog duurde inmiddels al een aantal jaar en iedereen zag dat het op ons leven relatief weinig invloed heeft, waardoor er weer vertrouwen kwam. Bovendien is er in België een loonindexering, die ervoor zorgde dat de mensen er met 10 procent op vooruit gingen in loon. De koopkracht is er, dus mensen die ervoor open staan, kunnen investeren in bio. Het loopt nu goed en er is een gezonde markt."

Stap naar VK
En dus besloot De Aardappelhoeve met haar conveniencemerk The Potato Chef haar eerste stappen op de exportmarkt te zetten. Waar het voorheen voornamelijk in België zelf actief was, volgt aan het einde van het jaar een samenwerking met een Britse keten voor de producten van The Potato Chef. "We liggen vanaf september in de schappen in het Verenigd Koninkrijk met, in eerste instantie, basisassortiment", zo legt Bart uit. "Ik denk dat er in het VK voor ons veel potentieel ligt. In de Britse supermarkten heb je namelijk of ultravers of diepvries. Het probleem bij ultravers is alleen dat het dan maar 2 à 3 dagen houdbaar is. Dat zorgt voor veel voedselverspilling. Kun je namelijk nagaan hoe moeilijk het is om precies het juiste aantal in te kopen, wat vrijwel gelijk verkocht moet worden. Het is bijna altijd te veel of te weinig, maar niemand wil te weinig. Dus wordt het weggegooid als het niet verkocht raakt."

"Wij kunnen met ons verhaal met The Potato Chef, waarmee we met geblancheerde of gepasteuriseerde aardappelproducten werken, die versheid bewaren, maar ook de houdbaarheid verlengen. Dit maakt het voor zowel de supermarkt als de consument zeer interessant. Vandaar dat we de samenwerking op hebben kunnen starten, waarbij we in de toekomst veel mogelijkheden zien tot uitbreiding. Het is altijd het moeilijkst om je eerste klant binnen te halen. Alleen als die er is, kunnen mensen het zien, proeven en vergelijken. Dan kan het een eigen leven gaan leiden, waardoor je gestaag kan groeien. Althans, dat is toch mijn ervaring in mijn 20 jaar in het vak", lacht Bart.

Hierbij blijft het eerst voorlopig nog wel even bij het VK. "Het is voor ons belangrijk om het daar goed op te zetten. Er komt nu natuurlijk veel bij kijken met documentatie en logistiek. Bovendien is het een gigantische markt met oneindig veel consumenten. Deze moet je wel goed en betrouwbaar kunnen bedienen. Je moet jezelf niet te snel voorbij willen lopen, maar stap voor stap willen we groeien, waarna we uiteraard ook kijken naar wat er eventueel mogelijk is in andere landen in Europa."

Voor meer informatie:
Bart Nemegheer
De Aardappelhoeve
Putterijstraat 7A
8700 Tielt (België)
+32 (0)477 29 17 84
[email protected]
www.deaardappelhoeve.be

www.thepotatochef.com