Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio Ferrarini (Italië)

"Met de juiste informatie kunnen consumenten bewuste keuzes maken"

"Bio Ferrarini is in 1997 ontstaan uit de passie van mijn zus Monica en mij voor de teelt van groenten en fruit. Maar vooral uit onze wens om gezonde, duurzame en kwalitatieve producten te op de markt te brengen. Wij vertegenwoordigen de vijfde generatie van een tuinbouwfamilie", vertelt sales manager Andrea Ferrarini.

"Ons teeltbedrijf ligt in Mirandola, in de provincie Modena, een streek met een rijke traditie in de teelt van groenten en fruit. Vanaf het begin hebben we vol ingezet op biologische teelt, met respect voor de natuur en de omgeving. Transparantie en authenticiteit staan centraal in onze bedrijfsfilosofie. Rond 2017 zijn we gestart met biodynamische teelt. Inmiddels beheren we meer dan 150 hectare, volledig gewijd aan biologische en biodynamische teelt. Hiervan is ongeveer 10% ingericht om biodiversiteit te stimuleren."


De directeur van Demeter Italia, Giovanni Buccheri, samen met Andrea Ferrarini, sales manager van Bio Ferrarini, tijdens Sana Food 2025

"In 1995 en 1996 begonnen mijn zus en ik aan een spannend avontuur: biologische teelt in een gebied waar dit nog nauwelijks bestond. We startten met tien hectare en doorliepen het hele omschakelingsproces", legt Ferrarini uit. "Gelukkig vonden we in Natura Sì een partner in de retailsector die ons steunde. Onze eerste grote teelt was sperziebonen, een gewas dat we goed kenden dankzij onze vader. Inmiddels telen we ook aardappelen, uien, knoflook, sjalotten, meloenen, tomaten en watermeloenen. Daarnaast werken we aan een interessant project met suikerbieten en telen we soja, harde tarwe en zachte tarwe."

Ferrarini deelt een bijzondere herinnering over hoe hij in de biologische sector terechtkwam: "Als kind was ik vaak op het land met mijn vader. Maar rond mijn twaalfde kreeg ik last van bepaalde gewasbeschermingsmiddelen en moest ik een andere richting inslaan. Na mijn studie elektrotechniek en mijn dienstplicht heb ik drie jaar gewerkt op de groothandelsmarkt in Bologna. Daar ontdekte ik de commerciële kant van de sector en raakte ik geïnteresseerd in alternatieve teeltmethoden."

Naast de biologische certificering heeft het bedrijf ook andere keurmerken behaald, zoals Biosuisse, Naturland, GlobalGAP, GRASP en Demeter. "Duurzaamheid gaat voor ons verder dan tuinbouw alleen. We zetten ons ook in voor goede arbeidsomstandigheden, zodat onze medewerkers veilig en gezond kunnen werken", benadrukt Ferrarini.

"We exporteren naar landen als Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Zwitserland is voor ons een belangrijke afzetmarkt. Als we kijken naar de verschillen tussen Italië en andere Europese landen, valt op dat Italiaanse consumenten vaak minder goed geïnformeerd zijn over biologische producten. In veel andere landen spelen telersorganisaties een actieve rol in bewustwording en educatie. Ik geloof dat goed geïnformeerde consumenten bewustere keuzes maken. Als je niet weet wat er achter een product zit, is het lastig om de juiste afweging te maken. Maar als mensen begrijpen hoeveel werk en zorg biodynamische teelt vergt, waarderen ze het veel meer."

Tegen de stroom in
"Toen mijn zus en ik begonnen, had mijn vader een traditionele kijk op tuinbouw. Hij vond het maar vreemd dat wij groenbemesting wilden toepassen op onze zware kleigrond. Wij hebben altijd lichte tractors van 25 pk gebruikt om de bodem niet te zwaar te belasten. Ik geloof dat grond een soort geheugen heeft en dat het belangrijk is om haar actief te houden, zelfs in de winter. Mijn vader dacht juist dat de grond moest rusten. Maar toen hij in het voorjaar zag hoe goed de bodemstructuur was dankzij de groenbemesting, veranderde zijn mening. Vanaf dat moment kreeg ik zijn vertrouwen. Het was een uitdaging, maar de eerste successen motiveerden ons om door te gaan", vertelt Ferrarini.

"Een teeltbedrijf laten groeien kan alleen als je betrouwbare partners hebt die in je geloven. Wij hebben altijd vastgehouden aan een korte keten en een directe, eerlijke relatie met onze afnemers. We streven naar een circulair systeem met zo min mogelijk externe inputs, zoals ingekochte meststoffen. Dit vroeg om investeringen, zoals de start van een eigen veehouderij om beter gebruik te maken van onze eigen middelen. Maar het was een noodzakelijke stap richting een duurzamere bedrijfsvoering."

"Onze voorouders leerden ons dat fouten maken erbij hoort en dat ervaring opbouwen tijd kost. Ik heb zelf veel fouten gemaakt, maar daar heb ik veel van geleerd. Ik hoop een voorbeeld te zijn voor jonge telers, want ik geloof sterk in hun toekomst. Tuinbouw is niet alleen een manier om geld te verdienen, maar vooral een passie. Het is die passie die ons door moeilijke tijden, zoals natuurrampen, heen helpt. We moeten jonge generaties inspireren en hen de kans geven om dit vak met volle overtuiging te beleven. Natuurlijk moet een bedrijf economisch gezond zijn, maar ik geloof dat duurzaamheid en winstgevendheid samen kunnen gaan. Dat is de boodschap die ik wil overbrengen aan de volgende generaties."

Minder verspilling, meer waarde
"Het idee om onze producten ook te verwerken, komt voort uit het principe No waste. Alles wat niet geschikt is voor de versmarkt, verdient een tweede leven. Voedselverspilling is niet alleen zonde van het product zelf, maar ook van de grond, het water en de energie die erin is gestoken. Daarom hebben we een project opgezet rond gepelde knoflook. We wilden een innovatief en duurzaam product maken, met een verpakking die volledig gerecycled en recyclebaar is. Door de tenen zorgvuldig te selecteren en in een handige doseerbox te verpakken, geven we knoflook een tweede kans. Vaak wordt een hele bol weggegooid omdat er maar één teen schade heeft opgelopen. Of is de maat niet de juiste. In plaats van 5% verlies, gaat dan 100% van dat product verloren."

Hetzelfde concept hebben we toegepast op meloenen en watermeloenen. "Sperziebonen en andere gewassen die niet voor de versmarkt geschikt zijn, gebruiken we voor veevoer, maar voor meloenen en watermeloenen hebben we een speciale drogingstechniek ontwikkeld. Dit proces duurt drie weken en reduceert het oorspronkelijke gewicht tot slechts 5%. Hieruit ontstond het idee voor een gezonde snack voor jongeren: Bibi Bio. Dit product combineert granen, gedroogde meloen en watermeloen, en desem – ontwikkeld samen met bakkersvrienden", besluit Ferrarini.

Voor meer informatie:
Andrea Ferrarini
Bio Ferrarini / Az. Agr. Ferrarini Monica
Via Guagnellina 5
41037 Quarantoli di Mirandola (MO) – Italië
Tel: +39 348 7043694
andrea@bioferrarini.com
www.bioferrarini.com