Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AH: "Binnen de categorie groente en fruit steeg de omzet biologisch in 2024 met 16%"

Overnames versterkten marktaandelen AH en PLUS, aandeel Jumbo daalt

Albert Heijn versterkte in 2024 zijn marktleiderschap met een marktaandeelstijging van 36,8% naar 37,7%, mede dankzij de ombouw van Jan Linders-filialen en een toename van vestigingen, zo meldt Distrifood op basis van cijfers van NielsenIQ. Jumbo zag een daling van 0,6 procentpunt naar 20,3%, waardoor het verschil met Albert Heijn groeide tot 17,4 procentpunt, de grootste marge sinds 2014. Plus verhoogde zijn aandeel van 7,7% naar 8,1% door de integratie van Coop-winkels, terwijl Coop daalde van 1,7% naar 1,2%. Spar steeg licht naar 1,8%, ondanks minder vestigingen.

Andere Superunieleden zoals Hoogvliet en Dekamarkt behielden hun marktaandeel, terwijl Aldi, Lidl en enkele andere formules geen publicatie van cijfers toestonden. Deze formules zijn goed voor samen 25,5% van de markt.

Albert Heijn meldt dat de toename samenhangt met de 44 filialen van de supermarktketen Jan Linders die halverwege 2023 werden overgenomen en die in 2024 voor een heel jaar meetelden. De supermarkt opende in het afgelopen jaar 13 nieuwe winkels in Nederland en 5 in Vlaanderen. Hiermee kwam het totaal op 1.276 winkels, inclusief 185 AH to go's.

De omzetgroei van Albert Heijn kwam onder andere uit gezondere en duurzame producten. De verkoop van producten met Nutri-Score A of B steeg met 0,8% naar 48,8%. Binnen de categorie groente en fruit steeg de omzet biologisch in 2024 met 16%. Klanten kozen afgelopen jaar ook vaker voor het Albert Heijn eigen merk, dat nu goed is voor bijna 55% van de omzet.

Volgens FMCG is een belangrijk gegeven in de wijziging van de marktverhoudingen de wettelijke stop op de tabaksverkopen in de supermarkt per 1 juli 2024. "De totale tabaksverkopen in het supermarktkanaal bedroeg in de afgelopen jaren bijna 2 miljard euro per jaar oftewel 4 tot 4,5% van de totaalomzet. Deze omzet is nu geheel weggevallen. Sommige spelers hadden geen (Aldi, Lidl) tot weinig (Albert Heijn) tabaksverkopen; anderen (Spar, Plus, Jumbo) hadden juist een groter aandeel dan gemiddeld. Dit vindt zijn weerslag in de gewijzigde marktaandelen.

Een tweede oorzaak voor de veranderingen in de marktaandelen is het feit dat NielsenIQ én Circana in 2024 medewerking verkregen van Lidl en daarmee 'hardere' omzetgegevens. Het aandeel van Lidl in de afgelopen jaren was blijkbaar hoger dan eerder ingeschat. Dit heeft geleid tot een correctie van de marktaandelen 2023: Lidl had feitelijk een hoger marktaandeel en daarmee de andere spelers een lager marktaandeel.

Een derde oorzaak is de ontwikkeling van enkele spelers; sommigen 'doen het gewoon goed':

Albert Heijn, die ruim 60 winkels van Linders aan zich wist te binden en daarnaast bijna 10% van haar omzet via online registreerde.
Dirk en Vomar die sterk inzetten op discountprijzen voor de A-merken (de zgn. brand-discounters) en daarmee succesvol zijn in de huidige tijdsgeest.
Vermeldenswaard is nog het feit dat Circana nu voor het eerst ook Picnic in kaart brengt. Het marktaandeel is bijna 2% van het totaal; vergelijkbaar met een speler als Hoogvliet!

Het online-aandeel binnen het supermarktkanaal bedraagt plm. 7,4% van het totaal en is groeiend. Met name Picnic, Albert Heijn en Jumbo dragen hier aan bij.

Alle gemeten en berekende marktaandelen, winkelaantallen en e-commerce-cijfers zijn op de website van FMCG te bekijken en gratis in Excel te downloaden, inclusief ruim 15 jaar historie."

Bron: Distrifood, Albert Heijn

Publicatiedatum: