Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maritieme sector voorzichtig over Rode Zee transport ondanks staakt-het-vurenakkoord

De maritieme sector bevindt zich momenteel in een periode van onzekerheid over de veiligheid van de handelscorridor van de Rode Zee, ondanks het recente akkoord over een staakt-het-vuren in Gaza. Het Humanitarian Operations Coordination Center (HOCC) in Sanaa, dat tussen de Houthi-strijdkrachten en de commerciële scheepvaartsector bemiddelt, heeft een voorwaardelijke stopzetting afgekondigd van zijn maritieme beperkingen voor schepen die eigendom zijn van of varen onder de vlag van de VS of Groot-Brittannië. Deze stopzetting kan echter worden ingetrokken als de VS, het Verenigd Koninkrijk of Israël agressie plegen tegen Jemen. De handhaving van dit besluit is afhankelijk van de volledige naleving van het staakt-het-vuren in Gaza, met name de beëindiging van aanvallen op schepen die verbonden zijn met Israël.

Sinds november 2023 heeft de Houthi-militie meer dan 100 aanvallen uitgevoerd op scheepvaartroutes in het zuiden van de Rode Zee en de Golf van Aden, routes die cruciaal zijn voor de internationale handel. Deze aanvallen, gedreven door de steun van de groep voor de Palestijnse zaak, hebben geleid tot het zinken of kapen van schepen, met slachtoffers onder de zeelieden als gevolg. Hierdoor hebben veel scheepvaartbedrijven hun activiteiten omgeleid, vooral rond de Straat Bab al-Mandab, om het risicogebied te vermijden.

In reactie op de aankondiging van de HOCC gaat de scheepvaart- en verzekeringssector voorzichtig te werk. De dreiging van Houthi-provocaties, gecombineerd met hogere verzekeringskosten voor oorlogsrisico's en de mogelijkheid van hernieuwde vijandelijkheden, heeft bedrijven zoals H&M, Wallenius Wilhelmsen en Tailwind Shipping Lines ertoe aangezet om de hervatting van hun passages door de Rode Zee uit te stellen. Leiders uit de sector hebben aangegeven dat een grondige evaluatie van de duurzaamheid van het staakt-het-vuren, inclusief proefreizen, in de komende maanden noodzakelijk is.

De voortdurende gevangenschap van het schip Galaxy Leader, dat onder Bahamaanse vlag vaart, door Houthi-troepen onderstreept de aanhoudende economische en menselijke tol van deze maritieme verstoringen. Door de verhoogde verzekeringspremies voor oorlogsrisico's en de financiële lasten van omgeleide operaties, verkennen veel bedrijven alternatieve routes, waaronder het varen rond de punt van Afrika, in afwachting van een stabieler veiligheidslandschap. Dit scenario benadrukt de complexe wisselwerking tussen regionale geopolitieke dynamiek en wereldwijde handel, waardoor de toekomst van de handel in de Rode Zee onzeker blijft.

Bron: Reuters

Publicatiedatum: