Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat ligt er in het verschiet voor uien met toegevoegde waarde?

Hoewel de ui een hoofdbestanddeel is in veel keukens, is de handel in uien met toegevoegde waarde in ontwikkeling. Megan Jacobsen van Gills Onions deelt enkele inzichten over de ontwikkelingen in dat deel van de sector.

Het team van Gills Onions in een veld in Bakersfield, Californië

Geel staat bovenaan de lijst
Binnen de foodservice wereldwijd zijn gele en rode uien de populairste uien. "Geel is de dominante kleur binnen de foodservice," zegt Jacobsen. Immers, terwijl rode uien meer worden gebruikt als vers ingrediënt bovenop een gerecht - denk aan ringen als topping op een hamburger of een broodje - is geel vaak de favoriete ui voor chef-koks om mee te koken. "Bij ons bestaat meer dan 90 procent van de omzet uit gele uien."

De dominantie van geel is in de loop der tijd toegenomen. "Gezien de manier waarop ze in recepten worden gebruikt, zien we ook een voortdurende groei op dit gebied," voegt Jacobsen eraan toe, eraan toevoegend dat een beroemde chef-kok haar ooit vertelde dat elk geweldig hartig recept begint met drie ingrediënten: ui, olijfolie en knoflook.

Nieuwe manieren om uien te serveren
Veranderingen in bevolkingsgroepen ontwikkelen ook de behoefte aan uien. "Met de verschuiving van de bevolking zie je dat er verschillende soorten restaurants worden geopend om aan de vraag van die bevolkingsgroepen te voldoen - vooral in grote steden, die blijven groeien", zegt Jacobsen, die opmerkt dat het belangrijkste product voor uien met toegevoegde waarde voor foodservice de blokjes ui zijn, gevolgd door de hele gepelde ui. "Uien worden in alle culturen gebruikt, dus we denken na over verschillende maten en verschillende snitten om een aantal van deze gebieden te bedienen die nu niet worden bediend."

Duurzaamheid is ook een prioriteit bij de toegevoegde waarde
"We hebben geprofiteerd van de pandemie en de post-pandemische wereld toen de volumes verschoven om ons te richten op onze infrastructuur en grote upgrades uit te voeren," zegt Jacobsen. Dat betekende dat het bedrijf zijn duurzaamheidswerk onder de loep nam en die upgrades hebben geleid tot een energiebesparing van meer dan 20 procent voor Gills Onions in die vier jaar.

De LaserWeeder in actie. Foto: Carbon Robotics

Investeren in technologie
Een van die upgrades was de investering in een Carbon Robotics LaserWeeder die tot 200.000 onkruiden per uur kan doden. De onkruidverdelger die Gill's heeft aangeschaft is de 52e machine ter wereld en is bezig aan zijn tweede seizoen bij het bedrijf. Het initiatief heeft ook te maken met duurzaamheid, aangezien het de afhankelijkheid van het bedrijf van herbiciden als onkruidverdelger vermindert. "We investeren nu in technologie - daar zetten we ons al tien jaar voor in, maar sinds de pandemie nog meer," zegt Jacobsen.

Voor meer informatie:
Megan Jacobsen
Gills Onions
Tel: +1 559 284 4851
[email protected]
www.GillsOnions.com