Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Teler verkoopt producten steeds vaker zelf

Het aantal agrarische bedrijven dat (een deel van hun) voedsel- of sierteeltproducten via een korte keten verkoopt is in 2023 met 9% gestegen ten op zichten van 2020. De totale opbrengsten worden geschat op 2,2 miljard euro. Dat concludeerden onderzoekers van Wageningen Economic Research (WER) in de nieuwe landelijke meting korte ketens. LTO is via de stuurgroep nauw betrokken geweest bij de meting.

De verkoop via korte keten houdt in dat het product direct, of via maximaal één tussenschakel aan de consument wordt verkocht. De afzet van agrarische producten via korte ketens wordt in toenemende mate door beleid en markt gezien als een middel om te komen tot nieuwe verdienmodellen voor agrarische ondernemers. Verder draagt verkoop via korte ketens bij aan de verbinding tussen de producerende ondernemers en burgers, en leidt het ook tot verduurzaming. LTO is blij met het inzicht dat nu geboden wordt, en zal zich blijven inzetten voor een sterke korte keten, waar de uitdagingen met name liggen op het vlak van logistiek en marketing.

Verschillen per bedrijfstypen
Het aandeel korteketenbedrijven is in elke provincie toegenomen en de grootste afzetmarkt zit in de leghennenhouderij. Het aandeel van verkoop via korte ketens in de sectoren glastuinbouw en blijvende teelt is het hardst gestegen. Dit komt mede doordat relatief veel glastuinbouwbedrijven in de reguliere markt verkopen via één tussenschakel. Opvallend is dat vooral jongere bedrijfshoofden via korte ketens verkopen, waarbij het percentage onder de 35 jaar zo'n 10% hoger ligt dan in de groep boven de 66 jaar. Korteketenbedrijven hebben vaak een link met andere multifunctionele activiteiten zoals agrotoerisme of zorg. Verder zijn korteketenbedrijven vaker biologisch.

Opbrengst via korteketenverkoop
De totale opbrengsten via korteketenverkoop worden geschat op zo'n 2,2 miljard euro, wat 50% hoger is dan in 2020. Dit is rond de 6% van de agrarische productiewaarde in 2023. De glastuinbouw levert op nationaal niveau veruit de grootste bijdrage aan de omzet.

Bron: LTO

Publicatiedatum: