Het westen van de Verenigde Staten heeft te maken met een tekort aan vrachtwagens die de aardappel- en uienmarkt beïnvloeden, omdat de transportsector de capaciteit aanpast aan de afgenomen vraag. Deze aanpassing vindt plaats ondanks de aanhoudende bezorgdheid over overcapaciteit in de sector. Volgens Dean Croke, hoofdanalist van DAT, heeft de sector een vermindering van ongeveer 7.000 vervoersautoriteiten per maand gezien gedurende het lopende jaar. Daarnaast hebben vergelijkbare tekorten aan koelvrachtwagens sporadisch andere regio's getroffen, waaronder Florida en de regio Chicago, in 2024. Hoewel deze gebeurtenissen een uitdaging vormen, dragen ze bij aan het opdrijven van de vraag en het verhogen van de tarieven.
Ondanks deze omstandigheden heeft de USDA, het Amerikaanse ministerie van Landbouw, de term "tekort" nog niet gedefinieerd. Ondertussen ziet de sector enkele positieve ontwikkelingen, zoals tariefverbeteringen en tekenen dat de markt krapper wordt, wat een sprankje hoop biedt aan vervoerders die te maken hebben met lagere winsten of verliezen. Nick Shanley, voorzitter en eigenaar van RST, gevestigd in Caldwell, Idaho, merkte op dat zijn bedrijf, dat voornamelijk op contracttarieven werkt, geen significante tariefverhogingen heeft waargenomen, zelfs te midden van de discussies over marktherstel.
Bron: AgricultureDive