Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De populariteit van convenienceproduct wordt versterkt door de airfryer"

Warnez stapt in uienhandel

Tholen - Warnez heeft recent haar nieuwe conveniencemerk PomFresh gelanceerd. "We zagen een vraag vanuit de markt naar gebruiksgemak in aardappelbereidingen, waardoor we besloten hiermee een meerwaarde te creëren voor ons bedrijf", vertelt Kurt De Nys van het bedrijf uit het Vlaamse Tielt, dat daarnaast sinds kort, naast haar hoofdmoot van aardappelen, ook actief is geworden in de uienhandel.


Het team van Warnez op de afgelopen Fruit Attraction met rechts CEO Kurt De Nys

"Eigenlijk lag het concept van PomFresh al wat langer op de planken, maar we wilden eerst zorgen dat we een stabiel product met een mooi assortiment op de markt konden brengen", gaat Kurt verder. "We geloven vanuit onze bedrijfsfilosofie dat je jezelf altijd moet blijven ontwikkelen. Daar zijn we even geleden al mee gestart door de omslag te maken naar gewassen aardappelen richting de retail, waarna we twee jaar geleden de stijgende populariteit in foodboxen al identificeerden en hierop insprongen. Dat loopt nog altijd zeer goed, maar toch zagen we dat we ons nu verder konden onderscheiden door ook in de voorgegaarde aardappelbereidingen te stappen met PomFresh."

Warnez besloot hiervoor eerst te kijken waar voor het bedrijf de mogelijkheden op de markt lagen. "Je kunt daar inspringen, maar je moet wel zorgen dat je er gewicht aan kunt geven naar je klanten toe", legt hij uit. "Daardoor hebben we verschillende testpanels opgezet en onderzoek gedaan om te reflecteren op welke manier we een meerwaarde konden creëren. Daarvoor moesten we een assortiment hebben dat sterk genoeg was om goed in de markt te zetten en klanten te triggeren. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn met verse, geblancheerde friet, voorgekookte krieltjes, aardappelschijfjes en -(gekruide) partjes. Bovendien hebben we ook dat stukje diepvriesfriet erin getrokken." Inmiddels ligt het merk al bij verschillende klanten van het bedrijf in België en daarbuiten.

Airfryer versterkt gezondheidsaspect
Kurt verwacht met het merk dan ook nog mooie stappen te kunnen maken. "Je merkt in de gesprekken met retailers ook dat het convenienceverhaal in het schap gewoon groter en groter wordt. Wassen en schillen van aardappelen wordt in de huidige 'snelle' maatschappij steeds meer gezien als een last, terwijl je met een voorgegaarde variant snel de pan in kan en klaar. Dit wordt overigens nog eens extra versterkt door de aanwezigheid van de airfryer. Met het gezondheidsaspect in het achterhoofd is de friteuse een beetje achterhaald bij velen. Ze kunnen de airfryer hun ding laten doen en hebben nog een gezonde maaltijd ook."

"Want aardappelen zijn gewoon een hele gezonde toevoeging aan de maaltijd. Soms kleeft er wel eens het imago van een diktemaker aan vanwege een beeld van het bakje friet met een dot mayonaise erop, maar het bevat zeer veel goede zetmelen en de juiste suikers. Het wordt tijd het gezonde aspect van de aardappel weer in de spotlight te zetten. Met een dergelijke campagne zijn we al een tijdje bezig, in samenwerking met Belgapom, VLAM en Europatat. De aardappel weer wegtrekken bij het fastfoodelement en juist zijn meerwaarde uitlichten. Ik denk dat we dit mooi kracht bij kunnen zetten met verse aardappelbereidingen van ons merk PomFresh, die simpel in de airfryer kunnen worden bereid."

Stap in de uien
Naast de introductie van PomFresh heeft Warnez overigens recent nog een extra uitstapje gedaan. "Zo zijn we naast onze aardappel-, ook in de verse uienhandel gestapt. We zagen dat dit een mooie toevoeging was, dat we analoog naast onze aardappelen konden voeren. Dit vroeg eerst wel de nodige kennis van de markt uiteraard, want het product an sich ligt dan wel dicht bij de aardappelen, maar het is allemaal toch net anders. Hier hebben we ons wel bekend mee moeten maken middels het inschatten van teeltgebieden en kennis opdoen van de verschillende variëteiten, maar we kunnen nu toch zeggen dat we mooie partnerschappen met vaste telers hebben afgesloten, waardoor we een continue belevering hebben en kunnen garanderen."

"Het zijn manieren om ons portfolio uit te breiden", legt Kurt uit. "Gewassen aardappelen blijven onder druk staan, hoewel het volume minder afneemt dan eerder wel eens voorspeld werd, denk ik dat het altijd goed is om te kijken naar uitbreiding van je specialisaties. Ook omdat de aardappelmarkt redelijk vastzit. Iedereen heeft zijn klanten en areaal, waardoor er weinig verschuift. Wat overigens niet eens slecht is, want het geeft aan dat het wel een stabiele markt is. Alleen als je stappen wilt maken als bedrijf moet je dit soort kansen aangrijpen om je te onderscheiden. We doen de uien nu richting de retail, maar ook foodboxen. Bovendien kunnen we in de toekomst uienverwerkingen ook onder het PomFresh merk gaan voeren. De wereld ligt open. Er zijn in ieder geval veel zaken die bewegen, maar we hebben mooie tijden in het vooruitzicht. We kijken dan ook uit naar 2025, waarin we bovendien ons 75-jarig bestaan zullen gaan vieren."

Voor meer informatie:
Kurt De Nys
Warnez Potatoes
Marialoopsesteenweg 2L
B-8700 – Tielt - België
+32 051 400812
[email protected]
www.warnezpotatoes.be

www.pomfresh.be