Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen pincodes meer voor importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië

Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen in de Vertrouwensketen. De rederijen en hun cargadoors zijn inmiddels gestart met hen aan te sluiten. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide vaargebieden alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt.

Het Verre Oosten en Oceanië zijn de laatste twee intercontinentale vaargebieden waarvoor de deepsea-rederijen/-cargadoors overstappen op de Vertrouwensketen. Het aansluiten van bedrijven met importcontainers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is per 1 oktober succesvol afgerond. Eerder gebeurde dit al voor importlading uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika. Na 3 februari 2025 willen de rederijen/cargadoors ook nog hun intra-Europese en feederlading via de Vertrouwensketen gaan leiden.

Deelnemende rederijen
Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam al meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. Zo'n 1475 verladers / expediteurs en 960 vervoerders hebben inmiddels de overstap gemaakt.

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Actief aansluiten
Het initiatief voor het aansluiten van bedrijven op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen en hun cargadoors. Zij benaderen elk apart hun klanten met de mededeling dat het vrijstellen van containers via pincodes stopt en de vraag om op de kortst mogelijke termijn over te stappen. Bedrijven die niet op deze vraag willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Bron: De Vertrouwensketen

Publicatiedatum: