Verstoringen in de Rode Zee, het Suezkanaal en het Panamakanaal hebben de scheepvaartkosten opgedreven en schokgolven door de wereldeconomie gestuurd.
De wereldwijde scheepvaartkosten zijn in de eerste helft van 2024 sterk gestegen door ongekende verstoringen op belangrijke zeeroutes en stijgende operationele kosten. De druk op ketens en economieën neemt toe, waarbij kwetsbare kleine eilandstaten in ontwikkeling (SIDS) en minst ontwikkelde landen (MOL's) het zwaarst worden getroffen. Naarmate de vrachttarieven stijgen, groeit ook de bezorgdheid over de duurzaamheid van de handel, de economische groei en de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling te halen.
Vrachttarieven omhoog temidden van routeverstoringen
De vrachttarieven zijn in 2024 omhooggeschoten door omgeleide schepen, havencongestie en hogere operationele kosten.
Halverwege 2024 was de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) meer dan verdubbeld ten opzichte van eind 2023. Volgens de laatste beschikbare gegevens was de SCFI op 18 oktober 2024 45% lager dan het hoogste niveau in 2024 en 60% lager dan het recordniveau tijdens de coronapandemie. De SCFI bleef echter 115% boven het gemiddelde van voor de pandemie en meer dan het dubbele van het gemiddelde voor 2023.
Buiten de primaire trans-Pacifische en Europese routes stegen de spotvrachttarieven ook. Van januari tot juli 2024 is het gemiddelde tarief op de SCFI Shanghai-Zuid-Amerika route meer dan verdubbeld tot $9.026 per twenty-foot equivalent unit (TEU), het hoogste niveau sinds september 2022.
In dezelfde periode verdrievoudigde het gemiddelde tarief op de SCFI Shanghai-Zuid-Afrika route bijna tot $5.426 per TEU (het hoogste tarief sinds juli 2022), terwijl het gemiddelde tarief op de SCFI Shanghai-West-Afrika met 137% steeg tot $5.563 per TEU (het hoogste tarief sinds augustus 2022).
Verstoringen op belangrijke routes door de Rode Zee, het Suezkanaal en het Panamakanaal hebben de volatiliteit van de vrachttarieven aanzienlijk vergroot. Factoren zoals grotere verschepingsafstanden, hoger brandstofverbruik en stijgende verzekeringspremies hebben allemaal bijgedragen aan een "perfecte storm" van kostendruk.
Schattingen van de VN voor Handel en Ontwikkeling (UNCTAD) tonen aan dat verstoringen als gevolg van door het klimaat veroorzaakte lage waterstanden in het Panamakanaal 49 procentpunten hebben bijgedragen aan de algehele stijging van 45% van de Baltic Dry Index tussen oktober 2023 en januari 2024.
Evenzo geven de berekeningen van de organisatie aan dat de crisis in de Rode Zee en de verstoringen van het Suezkanaal 148 procentpunten hebben bijgedragen aan de cumulatieve stijging met 120% van de China Containerized Freight Index tussen oktober 2023 en juni 2024.
De overcapaciteit in de containervaart heeft de volatiliteit van de tarieven beperkt, waardoor de sector aan de toegenomen vraag kon voldoen. Verdere verstoringen of pieken in de vraag kunnen echter risico's met zich meebrengen en de vrachttarieven doen stijgen, wat de noodzaak onderstreept van effectief aanbodbeheer om vraag en aanbod in evenwicht te brengen.
Voor meer informatie:
UNCTAD
Tel: +41 22 917 58 06
[email protected]
www.unctad.org