Een uitgebreid onderzoek onder wereldwijde logistieke bedrijven en goederenfabrikanten heeft ongekende geopolitieke verstoring, complexe douanevoorschriften, gebrek aan interne expertise en capaciteit en de impact van AI aan het licht gebracht als de belangrijkste uitdagingen waarmee ze in hun dagelijkse handelsomgeving worden geconfronteerd.
Het onderzoek, in opdracht van de Customs Support Group (CSG), toonaangevende Europese aanbieder van douane- en handelsoplossingen, onthulde de belangrijkste trends en uitdagingen voor de internationale handel.
De klantenenquête Strategic Radar presenteert belangrijke inzichten van een breed scala aan klanten van CSG, die logistieke dienstverleners (LSP) en goedereneigenaren (GO) vertegenwoordigen, waaronder wereldwijde expeditiebedrijven en multinationale fabrikanten in de automobiel-, retail-, consumentengoederen- en FMCG-industrie.
Drie thema's kwamen consequent in hun antwoorden terug – de uitdaging om te voldoen aan de steeds toenemende complexiteit van douanevoorschriften; een tekort aan interne expertise en talent om deze problemen aan te pakken en de kansen en bedreigingen die AI met zich meebrengt.
John Wegman, CEO van Customs Support Group: "We hebben drie consistente trends in de internationale handel geïdentificeerd – de toenemende complexiteit van de regelgeving en bijbehorende risico's, verder geïntensiveerd door recente geopolitieke verstoringen; de expertise- en kennislacunes waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij het aanpakken van deze problemen en de hoge verwachtingen die aan AI worden gesteld, gecombineerd met de bezorgdheid over mogelijke fouten."
Uit de enquête bleek dat meer dan de helft (51 procent) werd getroffen door wereldwijde gebeurtenissen, zoals de blokkade van het Suezkanaal en de oorlog in Oekraïne, terwijl bijna de helft (45 procent) gespecialiseerde expertise nodig had om te zorgen voor een snelle reactie en naleving van lokale en internationale douanevoorschriften en om te gaan met de strengere milieuregels.
Als we dieper ingaan op de naleving van de douanevoorschriften, blijkt uit de enquête dat terwijl grote internationale bedrijven vaak interne capaciteiten blijven ontwikkelen om zelfredzaamheid te behouden, ze zich steeds meer wenden tot externe douanedeskundigen vanwege een gebrek aan gespecialiseerde kennis die nodig is om complexe uitdagingen aan te gaan en financiële en operationele risico's te beperken.
Een andere reden voor deze outsourcing is de mogelijkheid om toegang te krijgen tot geavanceerdere digitale oplossingen die de efficiëntie en nauwkeurigheid van gegevens verbeteren, in combinatie met de beperkte capaciteit om grote hoeveelheden documentatie te beheren en repetitieve taken te ondersteunen.
Bijna 60 procent van de respondenten kiest ervoor om douanetaken uit te besteden om te helpen bij een gebrek aan capaciteit, terwijl 45 procent vertrouwt op outsourcing om toegang te krijgen tot gespecialiseerde kennis. Branche specifieke kennis was belangrijk voor 48 procent van de respondenten.
Hoewel douaneafhandeling van oudsher papierintensief, handmatig en foutgevoelig is, benadrukte 42 procent van de respondenten het belang van nieuwe technologische oplossingen, waarbij velen AI erkennen als een belangrijke kans om automatisering en efficiëntie te verbeteren.
De complexiteit van regelgeving en documentatie heeft echter geleid tot onzekerheid over hoe deze technologieën effectief kunnen worden geïmplementeerd, omdat er bezorgdheid bestaat over mogelijke conformiteitsproblemen die voortvloeien uit geautomatiseerde, niet-menselijke interventies. "Uiteindelijk kunnen alle drie de trends worden samengesmolten tot een gemeenschappelijk probleem: de angst voor conformiteitsrisico's. Dergelijke zorgen onderstrepen de vitale rol van douanekennis en - expertise - wat wij 'Real Intelligence' noemen - als de sleutel tot het verbeteren van AI of het navigeren door het complexe en evoluerende regelgevingslandschap, te midden van geopolitieke verstoringen," voegde John Wegman eraan toe.
"Deze context verklaart de groeiende trend van het outsourcen aan professionals van de douaneafhandeling. Als Europa's toonaangevende en grootste aanbieder van douaneoplossingen, met meer dan 1.700 experts uit de sector, zijn we er trots op onze klanten gemoedsrust te bieden, zodat hun goederen efficiënt en risicovrij over de grenzen kunnen worden vervoerd."
Bekijk hier het volledige rapport
Voor meer informatie:
www.customssupport.com