Het Treasure Valley Reload Center in Nyssa, Oregon, opgericht om uien te transporteren, stuit op aanzienlijke obstakels, aldus een rapport van een directeur van het Malheur County Development Corp. (MCDC). Deze problemen vormen een uitdaging voor het bedrijfsmodel van het centrum, dat ervan uitging de uiensector te kunnen ondersteunen en financieel levensvatbaar te zijn zonder extra overheidsfinanciering.
Mike Walker, een teler uit Adrian en sinds 2023 bestuurslid van het MCDC, presenteerde een kritische analyse waaruit blijkt dat het vervoeren van uien vanuit Malheur County per vrachtwagen goedkoper is dan per spoor. Deze beoordeling staat haaks op eerdere prognoses die voorspelden dat het overslagstation de transportkosten zou verlagen en de markttoegang voor uientelers zou vergroten door gebruik te maken van spoordiensten.
Ondanks dat het centrum 66% minder treinvrachten uien zou vervoeren dan aanvankelijk verwacht, suggereerde het bedrijfsmodel dat het winstgevend zou zijn. Walker's analyse, gebaseerd op recente vergelijkingen van vrachttarieven, wijst echter uit dat de kostenvoordelen van het overladen van uien in Nyssa onvoldoende zijn om klanten aan te trekken. Hij merkte op dat overladen 20% goedkoper zou moeten zijn dan vervoer per vrachtwagen om levensvatbaar te zijn, een doelstelling die door de huidige gegevens niet wordt ondersteund.
Grant Kitamura, voorzitter van de MCDC en manager bij Baker & Murakami Produce Company, erkende dat de transporttarieven opnieuw moeten worden beoordeeld, maar blijft optimistisch over het potentieel van het centrum. Hij benadrukte dat vrachttarieven fluctuerend zijn en dat de huidige daling in de teelt van uien tijdelijk invloed kan hebben op de beschikbaarheid en kosten van transport. Kitamura verwacht dat een toekomstige toename van de uienteelt de huidige trend kan omkeren en benadrukte het belang van het herlaadcentrum voor de groei van de sector.
Het MCDC onderzoekt alternatieve strategieën om het herlaadcentrum effectief te benutten, waaronder de mogelijkheid van een containeroperatie. Het project heeft echter te maken gehad met vertragingen en budgetoverschrijdingen, waarbij meer dan $30 miljoen aan overheidsgeld is geïnvesteerd. Ondanks deze uitdagingen blijven overheidsfunctionarissen het project steunen en hebben ze onlangs extra financiering goedgekeurd om de Nyssa-faciliteit aan te sluiten op de hoofdlijn van de Union Pacific Railroad.
Het MCDC wacht op een rapport van Commtrex, een logistiek bedrijf dat de haalbaarheid van het vervoer van uien naar steden in het Midden-Westen beoordeelt. Dit rapport is cruciaal voor het bepalen van de toekomstige richting van het project en het vaststellen van een levensvatbare businesscase voor verdere ontwikkeling en exploitatie.
Bron: Malheur Entreprise