Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe alliantie vergroot concurrentie tussen grote scheepvaartmaatschappijen

Nu de containervaartsector zich opmaakt voor een grote transformatie, geven de huidige en toekomstige dynamieken van scheepvaartallianties inzicht in het veranderende concurrentielandschap. Momenteel leidt de 2M Alliance, bestaande uit Maersk en MSC, in vlootcapaciteit, gevolgd door de Ocean Alliance, die CMA CGM, COSCO, Evergreen en OOCL omvat. THE Alliance, met Hapag-Lloyd, HMM, Yang Ming en ONE, volgt met een aanzienlijke achterstand.

Hoewel de vlootomvang over de hele linie is toegenomen, biedt de marktaandeelverdeling een duidelijk beeld van de concurrentie. In de afgelopen vijf jaar heeft de 2M Alliance zijn dominante positie behouden, dankzij de omvangrijke vloot van Maersk en MSC. De Ocean Alliance heeft zijn nabijheid tot 2M behouden, hoewel er een lichte daling van het marktaandeel werd waargenomen van 2022 tot 2023. THE Alliance heeft een kleine dip in zijn marktaandeel ervaren van 2021 tot 2022, maar heeft zich sindsdien gestabiliseerd.

Het landschap van de containervaartsector zal in februari 2025 een belangrijke verschuiving ondergaan door de opkomst van nieuwe allianties, die waarschijnlijk de concurrentiedynamiek opnieuw zullen bepalen. Ocean Alliance wordt verwacht zijn huidige samenstelling te behouden en mogelijk de leiding te nemen op het gebied van vlootomvang en marktaandeel.

Tegelijkertijd zal de recent opgerichte Gemini Cooperation, een samenwerking tussen Maersk en Hapag-Lloyd, de heerschappij van Ocean Alliance uitdagen. Gemini heeft plannen gepresenteerd voor een nieuw servicenetwerk dat in februari 2025 van start zal gaan.

MSC zal naar verwachting voornamelijk onafhankelijk opereren na een aanzienlijke uitbreiding van zijn vloot, wat mogelijk leidt tot een grotere vlootomvang dan die van Maersk en Hapag-Lloyd samen. De Premier Alliance, bestaande uit HMM, Yang Ming en ONE, zal vermoedelijk de vierde plaats innemen op het gebied van vlootomvang. Ondanks deze positie zal de alliantie een robuust concurrentievoordeel behouden dankzij vlootuitbreiding en strategische partnerschappen.

De herconfiguratie van allianties zal naar verwachting de concurrentie verscherpen, vooral tussen Ocean Alliance, Gemini en MSC, omdat de kloof tussen de topspelers kleiner wordt. Deze hervorming luidt een kritiek moment in de wereldwijde handel in, met aanzienlijke gevolgen voor de verdeling van de vloot en de dynamiek van het marktaandeel. In de periode tussen 2019 en 2024 is de vloot van alle allianties gestaag gegroeid, met kleine schommelingen. De komst van nieuwe allianties in 2025 zal de concurrentiedynamiek echter nog versterken en een belangrijke evolutie in de maritieme sector markeren.

Bron: Container News

Publicatiedatum: