Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frama International Logistics, Duitsland:

"Wij transporteren al jaren Egyptische primeuraardappelen"

Vroege aardappelen uit Egypte, wortelen uit Zuid-Italië of Franse bladgroenten: voor het transportbedrijf Frama, gevestigd in Eichenau, Beieren, is het transport van seizoensgebonden AGF al twaalf jaar onderdeel van de dagelijkse praktijk. In veel opzichten verliest de fruitlogistiek het echter van andere sectoren.

Het in 2012 opgerichte bedrijf richtte zich aanvankelijk op het vervoer van temperatuurgevoelige producten (-20 tot +20 graden) tussen Duitsland en Italië, vertelt Francesco Polentino, een van de twee oprichters en managing directors. "Vanuit deze basis hebben onze activiteiten zich geleidelijk ontwikkeld. Vandaag de dag zijn we actief in heel Europa. Met name in de groenten- en fruitsector richten we ons vooral op de belangrijkste teeltlanden Spanje, Italië en Frankrijk. Ik heb ook sterk het gevoel dat veel Marokkaanse goederenstromen via Spanje lopen en van daaruit worden gedistribueerd. Daarnaast merken we ook dat Oost-Europa steeds belangrijker wordt, niet alleen in het AGF-transport, maar over de hele linie." Frama heeft nu ook vestigingen in Pila (Polen) en Almeria (Spanje).


Frama vervoert voornamelijk AGF uit heel Europa naar de centrale magazijnen

Primeuraardappelen en sla
Het transport van groenten en fruit vertegenwoordigt ongeveer een vijfde van de totale omzet. In tegenstelling tot de andere segmenten waarin Frama actief is, schommelt de ordergrootte voor AGF sterk afhankelijk van het seizoen. "In het voorjaar transporteren we bijvoorbeeld tonnen wortelen uit Sicilië voor de Duitse retail. Een andere constante pijler is het transport van Egyptische primeuraardappelen, die meestal aankomen in de zeehavens van Triëst of Koper en van daaruit worden gedistribueerd, met name naar Duitsland en Scandinavië. Voor ons is het transport van primeuraardappelen een historische activiteit, waar we al sinds de oprichting van het bedrijf in 2012 bij betrokken zijn. We hebben ook de indruk dat het transportvolume eerder toeneemt dan afneemt", zegt Polentino.

Een andere groeimarkt is de Franse markt, waarbij met name de route naar Bretagne aan belang wint, vervolgt Polentino. "We vervoeren voornamelijk diepvriesproducten zoals pasta naar Bretagne en laden vervolgens sla en groenten als retourvracht. Deze steunpilaar heeft zich de afgelopen twee jaar sterk ontwikkeld. Wat ons hierbij helpt, is dat slechts enkele expediteurs in dit segment bezig zijn."

Moeilijke marktomstandigheden
Door de tolverhoging, CO2-belasting en andere kostenstijgingen zijn de algemene omstandigheden in de transportsector allesbehalve gemakkelijker geworden. Polentino: "Er wordt veel tegen de vervoersbedrijven ondernomen, waardoor het moeilijker wordt om concurrerend te blijven. Kortom, de kosten blijven stijgen terwijl de vrachtprijzen gelijk blijven of zelfs dalen. Als gevolg hiervan hebben veel middelgrote transportbedrijven financiële problemen, wat al leidt tot fusies en faillissementen. Wijzelf verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we het de afgelopen jaren vrij goed hebben gedaan en een trouw klantenbestand hebben opgebouwd."

Het bedrijf is nog steeds uitsluitend actief als expediteur voor temperatuurgevoelige producten, terwijl veel van zijn collega's in de sector nu ook aanvullende diensten aanbieden, zoals tussentijdse opslag en het verzamelen van orders. "We overwegen ook om dergelijke diensten in de toekomst aan te bieden op onze Spaanse vestiging. Maar dat hangt allemaal nog in de lucht." Frama wil ook zijn klantenbestand verder uitbreiden, hoewel de focus niet zozeer op AGF zal liggen. "Fruitlogistiek is extreem stressvol en riskant, alleen al vanwege de just-in-time levering en het risico op klachten. Ondanks de hogere prijs zijn andere segmenten vaak aantrekkelijker", besluit Polentino.

Voor meer informatie:
Francesco Polentino
FRAMA International Logistics GmbH
Ringstr. 48
DE-82223 Eichenau, Duitsland
Tel: +49 81 4136 3651 1
[email protected]
www.frama-logistics.com