Tholen - Vrijdag 23 augustus heeft Roussel Onions haar 25-jarig jubileum gevierd. Deze dag werd het personeel in de opgezette feesttent naast het bedrijf bedankt voor haar inzet in de afgelopen jaren en kon er onder het genot van een hapje en een drankje worden teruggeblikt op 25 jaar uien schillen en versnijden. "Bovendien kreeg elke medewerker een cadeaubox met onder andere een zelf ontworpen trui, waar uiteraard een groepsfoto mee gemaakt moest worden. We kunnen terugkijken op een geslaagde dag", vertelt Maxime Roussel, die inmiddels samen met zus Charlotte, broer Louis en ouders Pol en Jaklien in het bedrijf actief is.
Louis, Maxime, Charlotte, Jaklien en Pol Roussel
Een jubileum dus, althans, het officiële jubileum, want eigenlijk vindt de oprichting van het familiebedrijf uit het Vlaamse Moorsele al drie jaar eerder plaats. "Mijn ouders zijn in principe in 1996 al gestart met het schillen van uien, maar in 1999 werd de huidige vennootschap opgericht", legt Maxime uit. "Het begon allemaal op de boerderij waar mijn grootmoeder is opgegroeid. Daar is haar broer zijn hele leven landbouwer geweest, maar na verloop van tijd dreigde deze buiten de familie terecht te komen. Daarop besloten Pol en Jaklien de boerderij over te nemen. In eerste instantie voor erbij, want mijn ouders hadden beide ook een andere baan."
Van 5 ton per week naar 30 ton per dag
"Hier teelden ze uien, en enkele andere gewassen, op zeer beperkte schaal", gaat hij verder. "Echter, toen er in 1996 er een seizoen kwam waarbij de uienprijzen op de veiling zo laag waren dat er geen geld aan te verdienen viel, moesten ze op zoek naar alternatieven. Hierop kwamen ze uiteindelijk bij een lokale slager uit. Deze verwees ons door naar zijn leverancier, die wel interesse had in geschilde uien. En zo zag Uienschilbedrijf Roussel eigenlijk het levenslicht. Het jaar erop kwam de eerste klant terug, zo is de bal gaan rollen. Die eerste klant koopt op vandaag nog onze geschilde uien."
"Dat was overigens nog niet zo makkelijk als het nu klinkt. De eerste jaren werd er namelijk met man en macht gewerkt, door onder andere al onze grootouders, om de uien geschild te krijgen. Dus kwam er in 1999 een punt dat mijn ouders moesten beslissen of ze het professioneel aan wilden gaan pakken of dat ze er mee zouden stoppen. Ze hebben, zoals bekend, voor het eerste gekozen. Een keuze waar flink wat risico's en investeringen aan verbonden zaten, maar nu, 25 jaar later, blijkt het een goede keuze geweest te zijn."
Prijsverschillen door weersextremen
Of er dan ook veel veranderd is in die 25 jaar? "Zeker. Deze liggen met name in de veranderende teeltomstandigheden door weersextremen. Vroeger werd er gezegd dat we in 10 jaar hoogstens 1 keer een slechte oogst kenden, maar tegenwoordig hebben we elk jaar een nieuwe uitdaging'. Het is ofwel te nat, of te droog of er wordt te laat geplant. Er is altijd iets nieuws en dan denken we altijd dat volgend jaar wel weer een 'normaal' jaar zal worden, maar misschien is dit wel het nieuwe normaal. We zien dat dit ook doordringt bij de telers en hun leveranciers. Daardoor komen bepaalde innovaties binnen de teelt in een stroomversnelling."
Echter is niet de productbeschikbaarheid, maar met name de prijzen een reden tot zorgen. "Uien kan je altijd wel krijgen, maar het gaat vooral om de prijs. Hoe minder grove uien er zijn, want wij schillen de grove maten, hoe hoger de prijzen. In 2023 kochten we de uien aan een vijfvoud van de prijzen die we normaliter betaalden. Dat betekent dat we echt een stuk flexibeler moeten zijn, we moeten leren omgaan met die fluctuaties. Het lastige bij ons is dat we met onze klanten vaak een lange prijsafspraak hebben en wijzelf moeten op kortere termijn contracteren. We hebben klanten die van ons een engagement vragen voor uien die nog niet in de grond zitten, laat staan geteeld zijn. Vroeger wist men gewoon aan welke prijzen de uien konden worden aangekocht en daar zat misschien een paar cent verschil in, maar nu moet je dus denken aan een vijfvoud. Dat betekent dat het soms echt schakelen is."
Uitdagingen in arbeid
Het zijn de uitdagingen waar het bedrijf tegenwoordig steeds meer mee te maken krijgt, waardoor ze ook meer en meer naar innovaties in hun proces aan het kijken zijn. "Het is algemeen geweten dat de loonkosten in België een stuk hoger liggen dan in andere productielanden. Bovendien is anderzijds ook de beschikbaarheid van arbeid een probleem. Zo is het niet alleen de vraag of je een bepaalde investering wil doen, maar ook of je er de mensen voor hebt. Om daar tegenop te boksen moeten we dus wel steeds meer naar automatisering kijken binnen ons proces."
Uitbreiding
Voor nu gaat de blik van Roussel Onions na het jubileum dus weer naar voren. "Als je ziet wat we in de afgelopen jaren hebben neergezet, willen we hier uiteraard mee door blijven gaan. We proberen steeds te groeien in klanten, maar ook in faciliteiten. Daar gaan we ons ook de volgende 25 jaar op richten," besluit Maxime.
Voor meer informatie:
Maxime Roussel
Roussel Onions
Ieperstraat 221
8560 Moorsele, België
Tel.: +32 (0)56 50 53 06
[email protected]
www.rousselonions.com