Afgezien van de gebruikelijke oogstramingen van de organisator (zie ons eerdere artikel), is de Weuthen Aardappeldag een niet te missen evenement voor alle vertegenwoordigers van de aardappelsector, van telers, verpakkers en handelaren tot leveranciers van de industrie en dienstverleners. Ondanks de vele uitdagingen en onzekerheden blijft de aardappelsector innovatief en flexibel, zoals duidelijk werd tijdens de rondgang langs de stands en rassendemonstraties ter plaatse. Klimaatbestendige rassen in alle segmenten en moderne sorteer- en opslagtechnologie zijn de sleutel tot succes op lange termijn.
Klik hier voor de volledige fotoreportage van de 34e Aardappeldag Weuthen.
Talrijke vertegenwoordigers van de internationale aardappelsector ontmoetten elkaar op een zonnige dag. Met de klok mee: vertegenwoordigers van de Duitse bedrijven EZG Hessen, Res Naturae en Huntegold; Michel Remijn van RMA verwelkomde Josef Färber van KCB, een dochteronderneming van de Weuthen Group, en Aviko-vertegenwoordiger Erwin Roßkopf op de stand; Karl Lentzen, aardappelgroothandel in Viersen en accountmanager voor Duitsland bij De Mooij met zijn collega Hans van de Oever; Johannes Dankers en Maximilian Döink op bezoek bij Christian Oßwald van Danespo.
Klimaatbestendige rassen
In het kielzog van klimaatverandering en toenemende weersextremen zijn hitte- en neerslagbestendige rassen nodig. Daarom werken Europa's gerenommeerde veredelingsbedrijven, waaronder veel Duitse bedrijven, voortdurend aan innovatieve rassen en voeren ze teeltproeven uit in uiteenlopende regio's. Dit is een segmentoverschrijdende trend. Want 'klimaatgeschikte' aardappelen zijn in alle gebieden zeer gewild, of het nu gaat om tafelaardappelen, chips of frites. Ferdi Buffen bevestigde in zijn openingsspeech ook dat er dit jaar voldoende pootgoed beschikbaar zal zijn na een krappe 2023. Een positief bericht voor aardappeltelers, ook al kan de aanvoersituatie in sommige gevallen erg rasspecifiek zijn.
De uientelers presenteerden ook hun eigen demoveld, dat inmiddels een integraal onderdeel is geworden van het aanbod. Ondanks de jaarlijkse toename van het areaal is Duitsland nog steeds sterk afhankelijk van geïmporteerde uien, vooral in de tweede helft van het seizoen. Om dit in de toekomst te veranderen, hebben veredelaars zich de afgelopen jaren steeds meer gericht op bewaarrassen, die zonder problemen tot in het volgende jaar op de verse markt kunnen worden aangeboden. Syngenta heeft bijvoorbeeld een veelbelovend bewaaruienras op de markt gebracht, Promotion, dat in verschillende onderzoeken zeer goed heeft gepresteerd. "Onderzoek toont aan dat dit ras zelfs in langdurige bewaring (tot mei/juni) nauwelijks kwaliteit verliest, wat uiteindelijk leidt tot minder sortering en dus tot een aanzienlijk hogere netto-opbrengst dan bij de reeds gevestigde vergelijkbare rassen", zegt Andreas Giese van Syngenta. Bayer heeft ook een nieuw uienras op de markt gebracht, Rockito, voor de tweede helft van het seizoen.
Automatisering gaat verder
Naast de gebruikelijke oogstdemo's speelt vooral de technologie na de oogst een steeds prominentere rol op de Weuthen Aardappeldag. Dit omvat opslagtechnologie, kistenbehandeling en transportbandtechnologie. Ook dit jaar presenteerden veel bekende leveranciers van machines en technologie, voornamelijk uit buurland Nederland, hun producten. Na een paar moeilijke jaren voor toeleveranciers in de sector, lijkt de bereidheid om te investeren in automatisering en digitalisering weer toe te nemen, wat wordt weerspiegeld in talrijke projecten van verschillende grootte en richting in dit land. Dit heeft er ook toe geleid dat een aantal nieuwe exposanten, zoals Flikweert Vision, zich op de Aardappeldag hebben gepresenteerd.
Meer informatie is te vinden op www.weuthen-gmbh.de