Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Maatman, supermarktKOMPAS

“AGF is de peilstok om alle versafdelingen te beoordelen”

Tholen - In de competitieve wereld van de retail zijn vaste klanten van onschatbare waarde en niet alleen omdat deze groep zorgt voor 'vaste' omzet. "Deze groep klanten heeft continu de vinger aan de pols en merkt als eerste veranderingen op in hun favoriete winkels," legt Marco Maatman van Double M Retail en medeoprichter van supermartKOMPAS uit. "Wij helpen (food)retailers, leveranciers, bureaus en overige stakeholders van supermarkten bij de vertaling van de resultaten uit het supermarktKOMPAS naar strategie, tactiek en operatie. Hierdoor kunnen supermarkten snel en effectief inspelen op de behoeften en wensen van hun meest loyale klanten."

SupermarktKOMPAS is een nieuwe speler als het gaat om klantonderzoek. Oprichters Inge Oeseburg en Marco Maatman hebben beide een trackrecord binnen foodretail. Vanuit management- en directiefuncties bij verschillende retailers hebben zij een brede kennis en een jarenlange commerciƫle ervaring. "In de afgelopen 25 jaren hebben wij allerlei soorten en vormen van onderzoek in supermarktland voorbij zien komen, maar in onze ogen zaten daar vaak nog de nodige haken en ogen aan. Het onderzoek van supermarktKOMPAS richt zich onder meer op de meest relevante aspecten die vaak doorslaggevend zijn voor (vaste) klanten bij hun keuze voor een supermarkt, maar daarnaast biedt het supermarktKOMPAS nog veel meer", aldus Maatman.

Oordeel AGF-afdeling dominant
Hoe de vaste klantengroep denkt over de AGF-afdeling, biedt enorm veel inzicht. Maatman: "Uit metingen van het supermarktKOMPAS blijkt dat versheid, beschikbaarheid en kwaliteit versafdelingen ontzettend belangrijk zijn bij de keuze voor een supermarkt. En dit alles dan voor betaalbare, toegankelijke prijzen. Als klanten een winkel beoordelen qua overall versafdelingen, dan zal het oordeel over de AGF-afdeling hierin dominant meewegen. Naar mijn ervaring: des te beter de AGF-afdeling, des te beter veelal ook de totale winkel. De AGF-afdeling is daarbij voor vaste klanten de peilstok om de 'kwaliteit van alle versafdelingen' te beoordelen. De AGF-afdeling is vaak bij veel supermarktformules ook nog eens het startpunt van de winkel en ook vandaaruit erg belangrijk als eerste indruk."

Relatie met maatschappelijke ontwikkelingen
Daarnaast komen op de AGF-afdeling veel dingen samen, uiteraard AGF-trends, maar ook allerlei belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen rondom bijvoorbeeld gezondheid en duurzaamheid, aldus Maatman. "Onderwerpen die uiteindelijk iedereen, in meer of mindere mate, raken. We maken rapportages op maat waardoor een formule kan zien of deze op koers ligt en hoe deze zich verhoudt tot hun belangrijkste concurrenten. Dat is natuurlijk essentieel voor supermarktformules zelf, maar zeker ook relevant voor leveranciers, en alle andere partijen die aan tafel zitten met supermarktorganisaties zoals bijvoorbeeld banken, adviseurs en (reclame)bureaus."

Metingen
SupermarktKOMPAS doet onderzoek naar allerlei actuele onderwerpen binnen de foodretail, zoals klantenbinding, verplaatsing naar andere supermarkten of kanalen zoals bijvoorbeeld AGF-speciaalzaken, toekomstige loyaliteit, uitgavenverwachtingen van vaste klanten, bezoekfrequenties, belangrijkste bezoekredenen, verwachte ontwikkelingen van huismerken, onlineaankopen, assortimentsvragen, verbeterpunten en complimenten van vaste klanten, maar ook populaire spaaracties, barbecue-gedrag en -assortiment. Tevens worden tevredenheid en beoordelingsscores per formule op 16 specifieke aspecten gemeten, denk aan vriendelijkheid, lage prijzen, lokale betrokkenheid, zelfscannen en winkelexecutie. "We houden dit jaar twee grote metingen, maar volgend jaar willen we toewerken naar een continue meting voor supermarktland en ook willen we het 'kompas' opzetten in enkele specifieke aanpalende kanalen en branches", besluit Maatman.

In komende Primeur 9 staat een artikel over AGF en klantloyaliteit en de keuzes van consument op basis van onderzoek van supermarktKOMPAS.

Voor meer informatie
Marco Maatman
supermarktKOMPAS
+31 6 53 80 51 64
[email protected]
www.supermarktkompas.nl