Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groei voor Port of Antwerp-Bruges in eerste halfjaar 2024

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 143,2 miljoen ton: een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze opwaartse trend, die in het eerste kwartaal werd ingezet door een toenemende vraag naar containervervoer, zet zich nu ook door in andere productgroepen. En dat ondanks aanhoudende geopolitieke spanningen en een onzekere macro-economische context. Port of Antwerp-Bruges blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven.

Al in het eerste kwartaal trok de containeroverslag na een wereldwijde vertraging door economische onzekerheid en inflatie weer aan. Deze groei zet zich ook in het tweede kwartaal voort. ​ Het omvaren langs de Kaap de Goede Hoop is intussen het 'nieuwe normaal' geworden. Dit resulteert in een stijging van de totale containeroverslag met 6,8% in ton en 4,1% in TEU (6.665.000 TEU), vergeleken met het eerste halfjaar van 2023.

In de eerste helft van 2024 liepen 9.906 zeeschepen de haven aan, een daling van 2,8%. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,2%.

In mei vond een wereldprimeur plaats met de lancering van 's werelds eerste sleepboot op methanol, de Methatug. Die maakt net als de Hydrotug, de eerste sleepboot op waterstof, deel uit van een vergroeningsprogramma voor de eigen vloot. Hierdoor zette Port of Antwerp-Bruges opnieuw belangrijke stappen in de transitie naar een klimaatneutrale haven tegen 2050. De eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in België bevestigde de pioniersrol van de haven in de energietransitie in de maritieme sector. De installatie van een van Europa's grootste publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens maakt van het Antwerpse havengebied een onmisbare schakel in elektrisch vrachtwagentransport.

Duurzame groei blijft een prioriteit voor het garanderen van een toekomstbestendige haven. In het eerste kwartaal liep voor het eerst een containerschip met een diepgang van zestien meter het Deurganckdok binnen – niet langer als proefvaart maar onder het normale toelatingsbeleid. In het tweede kwartaal liepen er al vier containerschepen met die diepgang aan. De toelating hiervoor is inmiddels uitgebreid naar andere containerterminals.

Naast de vaststelling van het eerste ontwerp projectbesluit voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge, was de afronding van de eerste fase van de ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok en de bijbehorende uitbreiding van de ICO RoRo-terminal met 600 meter extra kaaimuur een belangrijke mijlpaal voor het Zeebrugse havenplatform.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: "Het afgelopen half jaar was zeker niet zonder uitdagingen. Maar ondanks de aanhoudende geopolitieke spanningen, een nog fragiel economisch klimaat en boerenprotesten, knopen we opnieuw aan met positieve cijfers, en zelfs een versterking van de groei in het eerste kwartaal. Naast de containeroverslag laten ook andere productgroepen een positieve trend zien. Bovendien houden deze uitdagingen ons niet tegen om onze pioniersrol in de energietransitie te bevestigen, onder andere met projecten rond walstroom of laadinfrastructuur voor trucks. We zijn dus goed op weg om van 2024 een jaar te maken waarin we op alle vlakken veel verwezenlijken, dankzij onze aanhoudende veerkracht en de inzet van de volledige havengemeenschap."
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: "Groei is het beste bewijs van onze weerbaarheid als wereldhaven én als ambitieuze pioniershaven. Bovendien blijft ons marktaandeel in de Hamburg – Le Havre Range groeien. Met de lancering van de Methatug bewezen we, opnieuw, dat we zelfs in veeleisende tijden blijven pionieren en investeren. En doordat we nu schepen kunnen ontvangen met een diepgang van zestien meter heeft Antwerpen alle troeven in handen om eerste aanloophaven te zijn voor de allergrootste containerschepen. Op die manier zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei en bestendigen we onze positie als economische motor van Vlaanderen."

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: "Deze positieve cijfers tonen opnieuw aan hoe sterk we staan met twee complementaire havenplatformen. ​ Maar om onze rol als wereldhaven en als poort van en naar Europa te kunnen blijven spelen, is capaciteit en dus duurzame groei nodig. Het vastleggen van het eerste ontwerp projectbesluit voor de Nieuwe Sluis Zeebrugge was een belangrijke mijlpaal, net zoals de verdere ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok in Zeebrugge met de uitbouw van de RoRo-terminal van ICO."

Bron: Port of Antwerp-Bruges

Publicatiedatum: