Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stijgende prijzen in de markt voor zeevrachtcontainers

De markt voor zeevrachtcontainervervoer heeft een opmerkelijke verschuiving ondergaan. Importeurs verzetten zich meer en meer tegen de opwaartse trend in de prijzen. Volgens Xeneta stegen de gemiddelde prijzen van het Verre Oosten naar de Amerikaanse oostkust op 15 juli met 3,7% tot € 9.187 per Forty-foot Equivalent Unit (FEU). De tarieven naar de Amerikaanse westkust stegen met 2,0% tot € 7.358 per FEU. Ondanks deze stijgingen is het groeitempo ten opzichte van eerdere pieken vertraagd.

Emily Stausbøll, een senior scheepvaartanalist bij Xeneta, neemt een verandering in de marktdynamiek waar waarbij sommige vervoerders voor het eerst de prijzen verlagen. Het lijkt erop dat er meer capaciteit beschikbaar komt. De marktgegevens van Xeneta laten zien dat de prijzen wat lijken te stabiliseren.

Ook de markt voor transporten van het Verre Oosten naar Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied laten een piek zien. En op 15 juli zijn er kleinere tariefstijgingen waargenomen. Volgens Emily worden verladers geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van de escalerende prijzen. Naarmate de markt verder stabiliseert, neemt deze druk mogelijk af.

Ondanks deze ontwikkelingen zijn de prijzen aanzienlijk hoger dan voorgaande jaren met stijgingen tot 455% in Noord-Europa. Het aanhoudende conflict in de Rode Zee was een belangrijke factor waarbij veel containerschepen om Kaap de Goede Hoop heenvoeren. Hoewel een terugkeer naar het Suezkanaal op korte termijn onwaarschijnlijk lijkt, is er hoop dat de tarieven op de markt in de tweede helft van 2024 zullen dalen.

Bron: container-news.com

Publicatiedatum: