Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Congestie in containerhavens nadert hoogtepunt pandemie

De wereldwijde congestie in containerhavens nadert de 9 miljoen TEU, bijna de piek van 9,6 miljoen TEU tijdens de Covid-19-pandemie. De crisis in de Rode Zee heeft containerschepen gedwongen om via Kaap de Goede Hoop te varen, waardoor de vraag naar containerschepen met ongeveer 12% is gestegen. Volgens Trevor Crowe, analist bij Clarksons, "was het jaar tot nu toe beter dan verwacht wat betreft handelsvolumes - dit heeft geholpen om de markten weer naar uitzonderlijke niveaus te stuwen." De congestiegolf wordt toegeschreven aan de gecombineerde effecten van haveninfrastructuur en logistieke uitdagingen door het omleiden van schepen en een sterke groei van de wereldwijde handelsvolumes, die van januari tot april met 8% op jaarbasis zijn toegenomen.

Vooruitlopend op de beperkte beschikbaarheid van schepen en materieel tijdens het hoogseizoen in het derde kwartaal, hebben verladers hun exportactiviteiten vervroegd naar mei en juni, waardoor het hoogseizoen eerder begon. Samen met de herschikking van lijndiensten door rederijen heeft dit geleid tot knelpunten bij de verplaatsing van materieel. Gegevens van Clarksons tonen aan dat het percentage stilliggende containerschepen in de haven is gestegen van 27,5% eind februari tot 31% eind juni. Hoewel dit lager is dan de piek van 37% tijdens de Covid-periode, zijn de lijndienstpatronen veranderd, met langere omleidingen die van invloed zijn op het standaardaandeel van de tijd en capaciteit dat in de haven wordt doorgebracht. Dit gebeurt ondanks een toename van 19% in de totale capaciteit van de containervloot sinds begin 2022.

Bron: container-news.com

Publicatiedatum: