Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yummy Fresh (Spanje)

"15 jaar geleden hadden we al visie voor zoete ui"

In een traditionele markt als de uienmarkt is er de afgelopen jaren toch een product in geslaagd een stevige groei door te maken: de zoete ui.

"Zoete ui begon als een commercieel experiment zo'n 20 jaar geleden, rond 2005, toen enkele proefimporten werden gedaan vanuit Peru. Omdat ik enige tijd in de sector van uienzaad had gewerkt, was ik toen al bekend met de zoete ui. Ik heb zelfs zaden vanuit Spanje naar Peru gestuurd, waar het product werd geteeld voor de Amerikaanse markt. Jarenlang vroeg ik me af hoe het mogelijk was dat we in een land als Spanje, dat een grote consument van verse uien is, geen ui met die smaakkwaliteit hadden. Dus ik besloot om de ui vanuit Peru, van de klanten die ons zaad afnamen, te importeren", zegt David Casanoves, manager van Yummy Fresh.

"In het begin begonnen we als importeurs en distributeurs te werken met groothandelaren en beetje bij beetje kwamen ook de supermarkten erbij. De grootste impuls kwam toen de grootste supermarktketen in Spanje zoete ui in zijn assortiment opnam. Vandaag de dag kunnen consumenten zoete ui vinden op de meeste plaatsen waar ze uien kopen."


David Casanoves met zijn vader Lorenzo in Vidalia, VS, in 2006

"Zoete ui werd een gangmaker van de uienmarkt"
Yummy Fresh, een Valenciaans bedrijf, brengt zoete uien op de markt, vooral in het Europese laagseizoen. "Zoete ui was een product dat heel goed paste in onze gastronomie, waar het gebruik van verse ui heel gewoon is. Het was dus logisch dat een product dat niet prikte en gemakkelijk kon worden gebruikt in salades, dressings, enz. succesvol zou zijn. En dat was het ook, het werd geweldig ontvangen en het werd een gangmaker van de uienmarkt. Vandaag de dag vertegenwoordigt het wel 20% van het uienaanbod op groothandelsmarkten en in supermarkten."

"Het is een voorbeeld van hoe een product vanuit het niets kan worden ontwikkeld in een markt, hoewel het een beetje jammer is dat het eerst uit Peru moest komen, terwijl we hier in Spanje uitstekende grond hebben om het te telen en ook de zaden beschikbaar hadden."

Peru, een belangrijke exporteur van uien naar de Verenigde Staten, ook van zoete uien in het Noord-Amerikaanse laagseizoen, heeft zijn export naar Spanje van 154 ton in 2005 naar bijna 40.000 ton in 2020 zien stijgen, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Handel. "De oogst in Spanje vindt plaats in mei en juni, dus van september tot en met maart komen de zoete uien uit Peru", vertelt David.

"In Spanje, en in het Middellandse Zeegebied in het algemeen, hebben we het voordeel dat we dit type korte dagui kunnen telen, terwijl andere Europese landen het in zijn geheel moeten importeren. Met ons klimaat is de consumptie ook hoger. Om daarvan een idee te geven: terwijl een van de grote supermarktketens in Engeland 2 à 3 containers zoete ui per week importeert uit Peru, verplaatst elke distributeur in Spanje 3 à 4 vrachtwagens per week."

"Helaas is de markt op dit moment verzadigd"
Deze sterke stijging in de consumptie van zoete uien, in combinatie met de goede prijzen voor uien in de afgelopen seizoenen, heeft ertoe geleid dat het uienaanbod in Spanje de afgelopen maanden zodanig is toegenomen dat de telersprijzen onder druk zijn komen te staan.

In week 25 was de telersprijs gemiddeld 18,79 cent per kilo, tegenover 46,80 cent in dezelfde week van 2023, zo blijkt uit gegevens van het Spaanse ministerie van Landbouw. Er moet zelfs al worden teruggegaan naar maart 2022 om een prijsniveau onder de 20 cent per kilo te vinden.

"De prijzen van de afgelopen twee jaar hebben veel telers aangemoedigd om uien te planten en hebben ervoor gezorgd dat de markt verzadigd is geraakt. En dat heeft gevolgen voor de hele categorie, ook voor zoete uien."

"Dat is spijtig, want tegenwoordig heeft iedereen voldoende informatie binnen handbereik waarmee rekening kan worden gehouden in de teeltplanning. Iedereen zit nu in het verliezende kamp, maar vooral de specialisten."

Voor meer informatie:
Yummy Fresh
Av. de las Cortes Valencianas, 28 - 1.º B
46015 Valencia (Spanje)
Tel: +34 961 204 340
[email protected]
https://www.yummyfresh.es

Publicatiedatum: