Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raymond Mahieu, Smit's Uien:

"De haring is goed en de uienblokjes knallen door het dak"

Tholen - De eerste haring zorgt traditiegetrouw voor een flinke opleving in de vraag naar gesneden uien. "Met vlaggetjesdag kunnen wij vol gas. Dan staat onze machine 24 uur per dag te draaien", lacht Raymond Mahieu. "Wel duurt de haringtijd wat minder lang dan vroeger. Voorheen was het vaak wel vijf, zes weken feest. Nu ligt de piek echt op de eerste twee, drie weken."

Een andere verschuiving is dat de 25 grams zakjes die vroeger booming waren in de haringtijd steeds meer worden ingeruild voor grotere eenheden. "Zo werken veel visverwerkers met grotere verpakkingen in vulsystemen, waarschijnlijk om het plasticgebruik te reduceren. Maar de haring is goed en de uien knallen als vanouds door het dak, zeker als de grote visleveranciers dan ook nog eens een actie hebben lopen bij de supermarkten. De beschikbaarheid van de Hollandse uien is gelukkig geen probleem. Het belangrijkste voor onze klanten in deze drukte van de Hollandse nieuwe is onze leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit!"

De haringtijd is volgens Raymond vooral een Nederlands feestje. "Daarnaast pakken we nog wel een stukje Belgiƫ en het Ruhrgebied mee, maar daar houdt het wel op." Ook buiten de haringtijd mag Smit's Uien niet klagen over de vraag. "De groei zit er goed in. Het personeelstekort is de grootste uitdaging waar de horeca mee te maken heeft en dit stimuleert de vraag naar convenienceproducten enorm. De klassieke uienringen en blokjes blijven favoriet, maar in het hogere segment zien we ook een behoorlijke groei in de vraag naar sjalotten blokjes."

Begin dit jaar kondigde Smits Uien de fusie aan met Mol Fresh Food uit Putten, waarmee de samenwerkende bedrijven marktleider zijn als leverancier van gesneden uien voor de industrie, AGF, vis en foodservice. "We zoeken nu de synergie zowel qua inkoop, klanten als logistiek en daar plukken we nu al de eerste vruchten van. Zo hebben we dagelijks al een pendeldienst rijden tussen Putten en Den Haag", vertelt Raymond enthousiast.

Voor meer informatie:
Raymond Mahieu
Smit's Uien
Elbe 33 - 37
2491 BT Den Haag
Tel: +31 (0)70 3271061
[email protected]
www.smitsuien.nl