Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michael Pestman, Excellent Food Expert (EFE):

"Onze klanten zeggen dat ze onze busjes vaker voorbij zien komen dan de tram"

Tholen - De liefde voor het vak is Resul Beydogan, oprichter en eigenaar van Excellent Food Expert (EFE), met de paplepel ingegoten. Als jongen werkte hij al mee in de buurtwinkel van zijn vader. Na een studie commerciƫle economie en de slagersopleiding was het dan ook een logische stap om in 2007 een bedrijf te beginnen dat groenten, fruit en vlees levert aan horeca en cateringbedrijven. Na bijna twintig jaar bij de voormalige AGF-groothandel Vroegop-Windig gewerkt te hebben, maakte Michael Pestman vijf jaar terug de overstap naar EFE.

De zaken gaan voortvarend. In 2020 werd verhuisd naar een groter bedrijfspand in Sloterdijk. "Jaarlijks maken we een groei van zo'n 20% door. We doen niet aan klantenacquisitie, maar inmiddels voorzien we tussen de 250 en 300 horecagelegenheden in Amsterdam", vertelt Michael. "We leveren echt op wens van de klant en daarin gaan we heel ver. Als die zijn grondstoffen op een bepaalde sortering wil hebben, dan regelen we dat. Met zo'n 300 orders per dag is dat best een uitdaging, maar we zorgen dat we het regelen. Desgewenst nemen we de kratjes meteen weer mee terug, zodat de chef de ruimte houdt in zijn keuken."

"Onze kracht is een breed assortiment, de prijs-kwaliteitverhouding en een goede service. Klanten weten dat ze ons op elk moment kunnen bellen. En 's nachts voor 1.00 uur besteld is de volgende morgen geleverd. We hebben dagelijks tien busjes rondrijden. De eerste ronde start 's morgens om 5.00 uur, de tweede route om 8.00 uur en om 12.00 uur gaat de derde ronde van start. Doordat we van veel zaken de sleutel hebben kunnen we overal al vroeg terecht. Onze klanten zeggen weleens dat ze onze busjes vaker voorbij zien komen dan de tram."

En uitdaging vormt vandaag de dag de hoge prijzen voor veel producten. "De weersextremen laten zich gelden en dat zorgt voor schaarste en hoge prijzen. Als leverancier word je daar vaak op aangekeken. Ik snap dat wel, want we zien momenteel prijzen in de markt die wij nooit eerder hebben gezien en dat komt nog eens boven alle gestegen kosten. Maar wij hebben die prijzen ook niet in de hand en zijn afhankelijk van het weer", vertelt Michael. Biologische producten verkoopt EFE nauwelijks. "Die prijzen liggen soms wel 50% hoger en dat is voor veel klanten gewoon niet haalbaar."

"We hebben relatief veel klanten in het hogere segment. Zo bedienen we elf zaken met Michelin-sterren. Dat is een klantengroep die je nauwelijks hoort als de prijs hoog is. Zij hebben nu eenmaal een bepaalde reputatie en dat zorgt ervoor dat het daar eigenlijk altijd wel druk is", vertelt Michael. De natte voorzomer zorgt er wel voor dat het momenteel een stuk rustiger is op de terrassen. "Dat zien we wel terug in een wat rustigere verkoop. Nu is dit voor ons toch niet de drukste periode. In de zomervakantie hebben wij het juist vaak rustiger, omdat sommige horecagelegenheden dan ook hun zaak sluiten."

EFE koopt zoveel mogelijk rechtstreeks in bij de teler. "We weten onze weg bij de leveranciers in Nederland, maar kopen ook rechtstreeks sla in Italiƫ en Spanje en in Frankrijk tomaten en artisjokken. Onze voorkeur gaat altijd uit om de grondstoffen zo lokaal mogelijk bij huis te halen", vertelt Michael. "Verder zie je dat de seizoenen zich elk jaar wel weer herhalen. Momenteel hebben we hele mooie Texelse artisjokken beschikbaar. En ook de beschikbaarheid van paarse en oranje bloemkool en Romanesco neemt weer toe. Het aspergeseizoen hebben we net afgesloten."

"We zijn erg actief om de nieuwste producten bij onze klanten te introduceren. Zo heb ik deze week de Spaanse Pink Tiger Lemons weer bij de chef-koks onder de aandacht gebracht. Als ze er niet mee willen werken, is het ook prima, maar we willen de klanten wel meenemen in de nieuwste ontwikkelingen", vertelt Michael. Als belangrijke trend, ziet hij dat de Nikkei-keuken, een combinatie van de Japanse en Peruaanse stijl, de laatste jaren fors in opkomst is. In de toekomst wil EFE ook haar vleesactiviteiten verder uitbreiden. "De meeste klanten zien ons als AGF-leverancier, maar van oorsprong zijn we een slagerij en we verkopen ook veel dry aged vlees. Daar willen we graag verder in groeien."

Voor meer informatie:
Michael Pestman
Excellent Food Expert
Contactweg 133
1014 BJ Amsterdam
Tel: +31 20 3417 452
[email protected]
www.efehoreca.nl