Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tim Bosman, Cargors:

"De transportsector hangt aan elkaar van heilige huisjes, maar dat willen wij doorbreken"

Tholen - "De transportsector hangt aan elkaar van heilige huisjes, tussenhandel en fragmentatie, wat allemaal in stand gehouden wordt door gebrek aan digitalisering en daarmee dus ook een gebrek aan transparantie." Het is hoe Tim Bosman, mede-oprichter van de start-up Cargors, naar de transportsector kijkt. Samen met zijn partner Najeeb Qazizada wil de ondernemer de tussenhandel buitenspel zetten door verladers en transporteurs door middel van slimme software direct met elkaar verbinden, zodat eenieder volledig zicht heeft op de markt. "Hier is niet iedereen even blij mee, maar het is, volgens ons, noodzakelijk."

"Let op, we zijn geen tussenpersoon, freight forwarder of platform, maar een puur technologisch bedrijf dat door middel van algoritmes, big data en AI directe lijnen wil creëren tussen de partijen", zo waarschuwt Tim direct. Het bedrijf is inmiddels zo'n twee jaar geleden opgericht door de compagnons en zorgde al snel voor behoorlijk wat reuring, zo blijkt uit een verhaal van Tim over een ongewenste bezoeker in zijn voortuin. "Hij wilde even uitleggen dat hij niet zo blij was met wat we aan het doen waren. Uiteindelijk moest de politie eraan te pas komen."

Simpel gezegd wil de start-up dus verladers met eigen producten direct koppelen aan vervoerders met eigen wielen. "Mijn achtergrond stond meer in de techwereld en Najeeb komt vanuit de operatielogistiek, maar samen besloten we te kijken naar de transportsector. Deze bleek ver achter te lopen op het gebied van efficiëntie en digitalisering. Hier wilden wij een oplossing in bieden. Zonder tussenkomst van derden, maar dus ook geen beïnvloeding van ons. Het belangrijke aan dit verhaal is dat we niet als platform acteren. Er zijn in de afgelopen 10 jaar namelijk onnoemelijk veel platformen gelanceerd in de transportsector, maar in feite is dit bijna altijd niets anders dan een handelaar of expediteur in een online jasje. Dit soort tussenhandelaren zijn bezig met bij de verlader de prijzen opdrijven en aan de transporteurskant de prijzen drukken, zodat de marges die ze maken enorm blijven. Transporteurs zijn vaak al blij met marges die richting de 10 procent gaan, maar we zien dat deze met die tussenhandel soms wel keer vier gaan."

"Hier is weinig tegen te doen, omdat je als verlader gewoon geen grip hebt op je eigen logistiek. Er is geen transparantie. Bovendien heb je geen keuzevrijheid over de transporteur die voor je deur komt te staan ten opzichte van specialiteit of betrouwbaarheid en is er geen directe communicatie mogelijk met de transporteur, waardoor er ook geen relatieopbouw plaatsvindt. Het is kortgezegd wat wij zien gebeuren in de transportsector."

Groot project met Bolletje
"Wat wij dan specifiek doen? We zijn continu bezig met 9 developers om door middel van slimme software koppelingen te bouwen met transporteurs", legt Tim uit. "Inmiddels zijn dat er over de 500 van bijvoorbeeld gerenommeerde Nederlandse en Belgische jongens, door heel Europa weliswaar, die we in ons netwerk hebben. Met die koppelingen zijn we in staat om bij bedrijven te kijken waar ze leeg rijden, waar ze halfleeg rijden, waar er onbalans is, maar ook welke gebieden ze goed in zijn, wat voor materialen ze hebben etc. Al die variabelen verzamelen we, zodat we door middel van technologie zendingen kunnen combineren, maar ook transportnetwerken kunnen optimaliseren om financiële en duurzame voordelen te halen."

Een grote klant, waar Cargors al steevast mee werkt, is Bolletje. "Zij rijden elke dag vanuit Oldenzaal naar supermarkten door heel Nederland, maar reden ook elke dag weer leeg terug. Wij kijken dan, of nou ja, niet wij, maar onze software kijkt, of er mkb'ers in de regio zijn van wie er producten terug naar de regio Oldenzaal gebracht moeten worden en koppelen deze direct aan elkaar. Voor Bolletje hebben we in dit geval een strategisch project opgezet, maar op een dergelijke manier werken we ook veel met spotopdrachten van en voor mkb'ers. Dat is totale CO2-reductie, maar ook de helft van de kosten in het geval van Bolletje. Bovendien kunnen we door middel van de software met bedrijven kijken naar de onbalans binnen haar transportactiviteiten. Sommigen werken met 6 of 7 transporteurs. Allemaal via e-mail of andere manieren, maar we willen dit centraliseren binnen Cargors. Als snel bleek dat we fors op de kosten konden besparen, maar ook de volledige CO2-uitstoot reduceren en registreren, wat natuurlijk weer heel belangrijk is richting 2025 in de transportsector."

"Het klinkt heel simpel, want van buitenaf lijkt transport gewoon een product van A naar B rijden, maar er komen zo veel variabelen bij kijken. Temperatuur, soorten materiaal dat een transporteur gebruikt, overslagdagen. Duizenden verschillende variabelen, wat het heel moeilijk maakt deze koppelingen te realiseren. Ik denk echter dat het ons gelukt is en inmiddels zijn we steeds meer stappen aan het maken met grote namen. Hoe meer data, hoe efficiënter we kunnen werken. Die digitaliseringsslag lijkt nu gemaakt te worden."

Geconditioneerd AGF-vervoer
Hiermee is Cargors dus begonnen met drooggoed, maar groeit het inmiddels ook gestaag in de AGF-sector. "Drooggoed is in het begin natuurlijk de core. Daarin is ons netwerk inmiddels ook totaal dekkend, maar ook het geconditioneerde vervoer zijn we meer en meer aan het aankleden. Inmiddels zitten we op een aandeel AGF van zo'n 12 procent. Geconditioneerd vraagt natuurlijk een andere aanpak. Uiteraard kun je in het drooggoed ook geen lekkende motoren in een vrachtwagen van Bolletje gooien, maar met versproducten zit je met verschillen in temperaturen en materialen, wat het best wel een uitdaging maakt. Echter is hier des te meer sprake van een grote onbalans, waardoor we ook hier de behoefte zien."

"Denk bijvoorbeeld aan mandarijnen uit Spanje. Deze komen maandenlang elke dag naar Nederland, maar gaan vervolgens grotendeels leeg weer terug. Dat wordt totaal niet benut, omdat transporteurs elkaar de tent uit vechten. Ze houden het allemaal gesloten en werken niet samen. Dat komt de efficiëntie niet ten goede, maar wat nu als je Nederlands product mee terug kan laten rijden naar Spanje. Het is een uitdaging, maar hoe meer bedrijven zich aansluiten, hoe meer directe lijnen we kunnen leggen. Inmiddels zijn alle landen binnen ons netwerk wel gedekt, maar we willen natuurlijk dubbele puzzels kunnen leggen om nog meer combinaties mogelijk te maken. Hoe meer data, hoe beter."

Schoppen tegen de heilige wereld
Voor de toekomst ziet Tim het grootste belang dan ook bij het netwerk uitbouwen. "Kijk, het is natuurlijk een beetje schoppen tegen de heilige wereld, maar inmiddels zijn we zo ver dat transporteurs ook bij ons aankloppen. We hebben natuurlijk twee doelgroepen: verladers, maar ook transporteurs. Het is dus heel fijn dat velen van hen inmiddels ook zien dat we hen juist kunnen helpen de marges te verkleinen en de efficiëntie te vergroten. Zo versterkt elke maand ons netwerk en proberen we gestaag bedrijven met eigen wagens, maar ook grote transportbedrijven te adopteren. Door die combinatie geloven wij dat we een meerwaarde kunnen creëren, maar het is een proces van de lange adem. Echt een lange adem, want innovatie is eng voor velen, maar noodzakelijk."

Voor meer informatie:
Tim Bosman
Cargors
+31(0)207008367
[email protected]
www.cargors.com