Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Overzees bio-citrusseizoen in de startblokken bij Fruitprint

"Bio-markt in Oostenrijk blijft stevig doorgroeien"

Tholen - Bij Fruitprint zijn de eerste containers met biologische citroenen en sinaasappelen vanuit Chili en Zuid-Afrika afgelopen week op het water gegaan. "We starten het seizoen iets later op, omdat er nog voldoende product beschikbaar is op de Europese markt", vertelt Pieter de Keijzer van Fruitprint. "De citroenen vanuit Zuid-Europa zijn door een combinatie van een grote oogst en tegenvallende afzet deze winter relatief lang beschikbaar. Desondanks voorzie ik een grote vraag naar vers overzees product in de maanden juli tot en met oktober."


Citroenenteelt Chili

De strenge regelgeving met betrekking tot de aanwezigheid van Citrus Black Spot (CBS) blijft, net als in de conventionele sector boven de citrusmarkt hangen. "De controles zijn extreem. Eerst moeten er velden worden vrijgegeven, waarna er zowel voor de paklijnen, na de paklijnen als voor vertrek nog wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van CBS", vertelt Pieter. "Met name de telers in de Oostkaap hebben hier last van. Tegelijkertijd blijft Europa een belangrijke afzetmarkt, want alternatieven zijn het Verenigd Koninkrijk en Canada en dat blijven ook relatief kleine markten voor bio-citrus, terwijl de vraag vanuit Europa naar bio-citrus traditioneel vrij groot is."


Zuid-Afrikaanse sinaasappelen

Fruitprint is met name sterk gericht op de afzet richting de Oostenrijkse supermarkten. "Ook zijn we goed vertegenwoordigd in Frankrijk en Duitsland. Zwitserland, Zweden en Denemarken zijn voor ons opkomende markten. We richten ons op specifieke programma's, waarbij we de verbinding leggen tussen de telers en de klant. Daarmee is de afzet en prijs voor de producent gegarandeerd", vertelt Pieter.

Hoewel de economische inflatie er de afgelopen jaren stevig heeft ingehakt in de biologische sector, ziet Pieter de toekomst met vertrouwen tegemoet. "In onze grootste markt Oostenrijk zien we bijvoorbeeld de bio-afzet alleen maar hard groeien. Met onze bedrijfsfilosofie die erop gericht is om overbodige kosten uit de keten te halen, blijken we een aantrekkelijke partner voor retailers om in zee te gaan en dat komt uiteindelijk ook de consumentenprijs ten goede. We willen de teler helpen zijn markt en verkoopmogelijkheden te vergroten. En we willen de supermarkt de mogelijkheid bieden een directe relatie met de teler op te bouwen. "

Naast het citrus biedt Fruitprint inmiddels steeds meer biologische producten aan van haar bio-leveranciers. "We zijn het Egyptische bio-uienseizoen, zowel in rood en geel, nu aan het afronden. De verwachtingen waren voorafgaand aan het seizoen torenhoog gespannen. Gelukkig werken we samen met een vrij realistische teler, die misschien niet de allerhoogste prijs uit de markt heeft gekregen, maar voor wie we wel een stabiele afzet hebben geregeld. Ook zijn we een veelbelovende samenwerking aangegaan met een biologische limesteler uit Colombia waarvan we deze week de eerste aankomst hebben gehad. Hier krijgen we tot oktober wekelijks aankomsten van binnen, waarna we overschakelen op Peruaanse limes", vertelt Pieter.

"Verder krijgen we volop bio-watermeloenen binnen vanuit Griekenland. We bieden verschillende variƫteiten aan: met pit en ook pitloos, groot en mini. Die vraag loopt, met name vanuit Oostenrijk, goed door. Nu verloopt de meloenenconsumptie vaak parallel met de temperatuur, dus het is te hopen dat we ook nog wat zonniger weer krijgen. Last but not least krijgen we nog kiwi's binnen vanuit Chili, maar aan bio-kiwi's is er eigenlijk altijd een tekort in de markt, dus die vraag zal voorlopig nog wel goed blijven!"

Voor meer informatie:
Pieter de Keijzer
Fruitprint
Spindermolen 44
3371 RN Hardinxveld-Giessendam
Tel: (+31) 06 23407197
[email protected]
www.fruitprint.eu