Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bevrachtingskantoor 4Mex Logistics gespecialiseerd op Franse markt

"Onze ervaring stelt ons in staat verder te gaan waar anderen stoppen"

Tholen - Dit jaar viert 4Mex Logistics haar 10-jarig jubileum. In die tien jaar heeft het bevrachtingskantoor uit Krimpen a/d IJssel zich volop gespecialiseerd in de Franse markt. Zonder eigen vloot, maar dat is volgens Dennis van de Kieboom vooral een voordeel. "Daarmee onderscheiden we ons van de traditionele vervoerders die hun vloot op de weg moeten houden. Wij zijn veel flexibeler en zoeken voor iedere vracht een oplossing."

Dennis en zijn collega Karel Lukassen waren in het verleden actief voor het toenmalige Mooy Logistics voor ze zich in respectievelijk 2018 en 2016 bij het team van Peter Stuurman van 4Mex Logistics voegden. "In onze jaren bij Mooy hebben we een behoorlijke kennis van de Franse markt ontwikkeld. Wij spreken alle drie de Franse taal en dat is in deze chauvinistische markt toch wel een enorme pre. Onze focus ligt op de import vanuit Frankrijk. We kennen de Franse markt al jaren. Hierdoor krijgen we ook eerder voet aan de grond met retourvrachten."


Peter en Bas Stuurman, Karel Lukassen, Dennis van den Kieboom en Geoffey Ooms

4Mex werkt naast de vaste groep charters met een uitgebreid netwerk met vervoerders in zowel binnen- als buitenland, maar is daarin wel selectief. "We willen niet iedere vervoerder met onze vracht op pad sturen, dat is vragen om problemen", vertelt Dennis. Maar liefst 95% van de vracht bestaat uit geconditioneerd transport en daarvan bestaat - afhankelijk van de seizoenen - 40 tot 50% uit groenten en fruit. "In de winter zijn we druk met het regelen van transport van bloemkool uit Bretagne en sla uit de Loire-vallei, terwijl we in de zomer veel transport regelen voor het steenfruit uit Zuid-Frankrijk. We kennen de seizoensinvloeden inmiddels op ons duimpje en kunnen hierdoor vaak al op voorhand inspelen op de verwachte vraag."

Gevraagd naar de grootste uitdagingen, noemt Dennis allereerst het chauffeurstekort. "Dat probleem speelt weliswaar niet direct bij ons, maar indirect hebben we er wel mee te maken. Verder hebben we te maken met enorme kostenstijgingen, denk alleen maar aan de Maut die in Duitsland met 16 cent per kilometer is gestegen. Ook op laad- en losadressen wordt er steeds meer van de chauffeurs verwacht. Wij zitten als bevrachtingskantoor tussen de klant en transporteur in, maar willen uiteindelijk beiden tevreden houden en streven naar langdurige relaties met onze klanten en vervoerders."

"Ook de transporttarieven staan nog altijd onder druk. Je ziet met name bij de grote bedrijven dat ze iedere euro die ze op transport kunnen besparen, beetpakken. Onze focus ligt dan ook meer op de relatief kleinere bedrijven waarbij er nog meer naar de menselijke factor wordt gekeken dan de cijfers alleen. Prijstechnisch gaan wij het van de veelal Oost-Europese vervoerders vaak niet winnen, maar of zij dezelfde service kunnen leveren, betwijfel ik. Ik denk eerder dat goedkoop weleens duur uit kan vallen. Je kunt tenslotte wel besparen op de vrachttarieven, maar als je vervolgens uren bezig bent om iemand tijdens het transport te begeleiden, waar blijft die winst dan?"

Bij 4Mex Logistics is er over de tarieven geen onduidelijkheid. "Wij hanteren, zowel richting klanten als vervoerders, één tarief voor het hele jaar of het nu druk of rustig is. Uiteindelijk betaalt zich dat uit, want als je in rustige periodes dezelfde tarieven blijft betalen zijn vervoerders ook in de drukke weken eerder genegen om je handel mee te nemen. Ons onderscheidend vermogen ligt in ons uitgebreide internationale vervoerdersnetwerk, dat flexibiliteit en snelle actie bij concurrerende tarieven verzekert. Onze ervaring stelt ons in staat verder te gaan waar anderen stoppen."

De laatste jaren maakt 4Mex ook steeds vaker een uitstapje naar het transport van algemene goederen. Ook behoort het organiseren van transport van en naar andere Europese landen tot de mogelijkheden. "Dat is nu nog veelal op aanvraag van onze vaste klanten, maar zo laden we ook wel in landen als Italië en Duitsland. Maar voorlopig hoeven we ons niet te vervelen met het werk dat we hebben. Extra werk is altijd welkom, mits we er iets aan kunnen verdienen", besluit Dennis.

Voor meer informatie:
Dennis van den Kieboom
4Mex Logistics
+31 85 48 77 960
[email protected]
www.4mexlogistics.nl