Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw platform levert vele uren tijdswinst op voor exporteurs en importeurs

Wat zijn de grootste uitdagingen voor iedereen die betrokken is bij het exporteren van goederen? De ontelbare e-mails en stapels documenten die per container of zending worden gegenereerd, en hoe je die allemaal kunt bijhouden. AgriCompa heeft een handige nieuwe oplossing ontworpen om deze frustraties te verhelpen en tegelijkertijd tijd te besparen. Pierre-Antoine Rohr, medeoprichter en COO van AgriCompa, legt uit wat de pijnpunten zijn die ze proberen op te lossen met het online samenwerkingsplatform. "Wat ons is opgevallen, is dat mensen op kantoor, zowel aan export- als importzijde, meerdere dagen per week achter andere mensen aanzitten. Hoe kunnen we de samenwerking rond zendingen en import-exportdocumentatie verbeteren? We hebben een platform ontworpen dat lijkt op Dropbox, maar dan gericht op export en import. Het is een platform waar elk bedrijf documenten voor export kan uploaden, ze kan valideren, delen en vervolgens partners kan uitnodigen om op een efficiëntere manier samen te werken. Het is een laag tussen e-mail en bedrijfssystemen, maar verbindt horizontaal verschillende bedrijven in de keten. Bedrijven hebben misschien andere systemen om zendingen te volgen, maar die zijn eigenlijk alleen voor intern gebruik."


Hij zegt dat ze onderzoek hebben gedaan en twee jaar hebben besteed aan het ontwikkelen van verschillende softwarepakketten voor de sector. "We ontdekten drie dingen. Ten eerste moet het systeem goedkoop zijn, omdat de meeste bedrijven met lage marges werken. Ten tweede hebben mensen het in de meeste bedrijven ontzettend druk. Het moet iets zijn dat makkelijk en vanaf de eerste dag te gebruiken is. Niemand heeft tijd om softwaresystemen te integreren. Ten slotte, om import en export succesvol te laten verlopen, moet je samenwerken met tien andere bedrijven, tientallen documenten delen en eindeloze e-mails creëren die zeer inefficiënt zijn. Dit creëert vaak de situatie waarbij, wanneer de lading bij de douane aankomt, het papierwerk niet overeenkomt. Dit leidt dit vertraging en kosten. De houdbaarheid van de producten vermindert, wat in de AGF-sector kan leiden tot een claim waarbij hele containers worden afgewezen", legt Rohr uit.

AgriCompa is gevestigd in de VS en heeft kantoren in Mexico en Latijns-Amerika. "Onze focus lag aanvankelijk op Canada en de VS. Nu hebben we ook klanten in Europa en Azië. Ons platform wordt veel gebruikt voor nearshoring met Mexico in de VS. Het wordt gebruikt voor tonnen import vanuit China naar Mexico en de VS, maar ook voor handel tussen Afrika en Europa en Latijns-Amerika en Europa. Er zijn geen geografische beperkingen van toepassing op wat wij doen. De meeste routes die we aanvankelijk afdekten waren tussen Latijns-Amerika en de VS. Maar nu is een van de belangrijkste routes die tussen Latijns-Amerika en Europa, met name Rotterdam en het VK."Rohr zegt dat het potentieel enorm is en dat het systeem steeds meer exporteurs en importeurs, expediteurs en rederijen begint te overtuigen. "Zelfs als ze ons systeem niet willen gebruiken, zullen ze nog steeds e-mails versturen en ontvangen die verbonden zijn met onze tool zodat onze klanten ze kunnen zien. Idealiter willen we dat iedereen samenwerkt op ons platform, maar sommigen gebruiken het misschien niet, dus we moeten flexibel zijn. We hebben ook bedrijven die samenwerken met hun leveranciers, zoals telers, die soms belangrijke informatie bezitten, zoals Fairtrade certificaten. Elk bedrijf dat het AgriCompa-platform gebruikt zorgt ervoor dat nog eens drie of vier bedrijven het gebruiken. Het is een netwerk dat op dit moment exponentieel groeit. Er is geen integratie en geen maatwerk nodig, het kan meteen in gebruik worden genomen. Elke dag komen er een aantal bedrijven bij. Als netwerk neemt het een zeer snelle vlucht, die ons zelfs verrast."

AgriCompa biedt een gratis proefperiode van 1 maand. "De basisprijs is $10 per gebruiker per maand, en bedrijven betalen alleen voor hun interne gebruikers. Elk bedrijf betaalt voor zijn eigen medewerker die het systeem gebruikt. Met het systeem kun je beter samenwerken met je klanten en partners tijdens het export- en importproces. We willen samenwerking bevorderen en het voor iedereen makkelijker maken door tijd te besparen en fouten te verminderen", besluit Rohr.

Voor meer informatie:
Pierre-Antoine Rohr
AgriCompa
Tel: +52 55 4776 0452 (Mexico)
[email protected]
www.agricompa.com