Vijf grote terminaloperators in de haven van Rotterdam gaan aan de poort controleren of de vervoerder die een container komt ophalen – de uitvoerende vervoerder – overeenkomt met de vervoerder die is aangekondigd in de digitale voormelding via het Port Community System van Portbase. Deze automatische check gebeurt door het vergelijken van het EAN-nummer in de voormelding via de service Melding Container Achterland met die op de CargoCard van de bezoekende chauffeur, zo meldt de Vertrouwensketen.
Dit waarborgt dat de chauffeur daadwerkelijk hoort bij het transportbedrijf dat in de voormelding is genoemd. EAN-nummers worden uitgegeven door Secure Logistics.
De betrokken terminals zien de controle als een vanzelfsprekend onderdeel van de Vertrouwensketen. Bedrijfsleven en overheidsinstanties werken in de Vertrouwensketen samen aan het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van containers in de Nederlandse havens. De check op de uitvoerende vervoerder maakt de werking compleet.
De vijf terminaloperators zijn Hutchison Ports ECT Rotterdam, Hutchison Ports Delta II, APM Terminals Maasvlakte II, Rotterdam World Gateway en Rotterdam Shortsea Terminals. Bij Hutchison Ports ECT Rotterdam is de controle op de uitvoerende vervoerder al deels uitgerold via TAR-RCI. De overige terminaloperators bereiden ieder voor zich de invoering momenteel voor. De benodigde wijzigingen in systemen en procedures worden in de loop van 2024 doorgevoerd.
Binnen Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) blij met het besluit van de terminals: "Voor het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van containers is het aan de poort controleren op de uitvoerende vervoerder een cruciale stap. Wij realiseren ons dat de maatregel ook van vervoerders een extra inspanning vraagt, maar het is dé manier om de werking van de Vertrouwensketen volledig waterdicht te maken."
Bron: De Vertrouwensketen