Nu dat de lijnnetwerken zijn aangepast om gebruik te maken van de route rondom Afrika, hebben we met ons gebruikelijke model voor het berekenen van de vraag in TEU*Miles, de potentiële impact in 2024 ingeschat.
In 2023 bedroegen de wereldwijde TEU*Miles 860 miljard. Aangezien we de impact van de crisis in de Rode Zee proberen in te schatten ten opzichte van een normale situatie, zou het verplaatsen van dezelfde hoeveelheid vracht wereldwijd in 2024, maar met een omleiding rondom Kaap de Goede Hoop, resulteren in een vraag van 994 miljard TEU*Miles. Dit komt neer op een toename van 16%.
Zoals we kunnen zien in de bovenstaande figuur, is de handel tussen Europa en het Indisch Subcontinent veruit het meest getroffen. De handel tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika is al met al het minst getroffen, maar dit komt omdat de impact volume-gewogen is, en natuurlijk zijn de afstanden van het Verre Oosten naar de westkust van de VS niet beïnvloed, net zomin als de afstand van het Verre Oosten naar de oostkust van de VS via Panama.
De stijging van 16% in de wereldwijde TEU*Miles impliceert een gelijke toename van 16% in de behoefte aan capaciteit. Vervoerders kunnen hier op twee manieren op reageren: ten eerste door de huidige aanzienlijke overcapaciteit op te vangen, die naar verwachting verder zal toenemen door de levering van extra capaciteit in 2024. Ten tweede kunnen ze ervoor kiezen om schepen sneller te laten varen om zo meer TEU*Miles per jaar te leveren met dezelfde hoeveelheid scheepscapaciteit. Op dit moment zijn beide methoden in gebruik. Naar verwachting zal in 2024 de voortdurende injectie van extra capaciteit waarschijnlijk worden gebruikt om de snelheid van bestaande schepen enigszins te verminderen.
Voor meer informatie: sea-intelligence.com