Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Dijkshoorn, BDO:

"Wees voorbereid op de CO₂-rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit"

Tholen - Per 1 juli 2024 geldt er een CO₂-rapportageverplichting voor werkgevers met ten minste 100 werknemers. Deze nieuwe regelgeving is afkomstig vanuit het in 2019 afgesloten Klimaatakkoord en heeft als doel om in 2030 de CO₂-uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit met ten minste 1,5 megaton te hebben verminderd. Marco Dijkshoorn, loonbelastingspecialist bij BDO, licht de nieuwe verplichting toe.


Marco Dijkshoorn

"De overheid wil graag inzicht krijgen in het aantal afgelegde kilometers voor woon-werkverkeer en andere zakelijke reizen. Daarbij dient de werkgever door te geven met welk vervoermiddel dit heeft plaatsgevonden en per vervoermiddel de betreffende brandstof. Bijvoorbeeld als het een scooter betreft: met een elektrische scooter of met een traditionele scooter. En bij een auto: benzine, diesel, andere brandstoffen, hybride of 100% elektrisch", somt Marco op. Onlangs deed BDO een mailing richting haar klanten de deur uit om ze te attenderen op de verplichting. "We kregen daar positieve reacties op. Klanten zien in dat het onderwerp actueel is. We vinden dan ook dat we een zorgplicht richting onze klanten hebben om ze erover te informeren", stelt Marco. "Eerlijk gezegd zijn bedrijven meer met dit onderwerp bezig dan ik vooraf had gedacht. Veel klanten zijn al bekend met de CO₂-rapportageplicht. Vaak is er een werkgroepje mee bezig, al hebben tegelijkertijd nog weinig bedrijven deze nieuwe melding al volledig doorgevoerd, terwijl het al vrij snel 1 juli is."

"Softwarepakketten van leasemaatschappijen, maar ook HR- en loonpakketten bieden inmiddels modules aan om de reisbewegingen te registreren. Voor bedrijven die deze modules al aangeschaft hebben, is de implementatie van de rapportageverplichting vervolgens relatief snel doorgevoerd. Maar voor bedrijven die nog niet up-to-date zijn, kan het een flinke inspanning zijn", vertelt de loonbelastingspecialist. Werkgevers zijn per 1 juli 2024 verplicht om de zakelijke reisbewegingen van hun werknemers te registreren en dit uiterlijk 30 juni 2025 bij de overheid (RVO) te hebben aangeleverd wat betreft het tweede halfjaar van 2024. Aan het niet naleven daarvan zijn sancties verbonden. "Op basis van de registratiegegevens over de jaren 2024 en 2025 zal de overheid in 2026 nagaan of de beoogde vermindering haalbaar is. Als dat niet zo is, wordt een maximumuitstoot per kilometer bepaald. Alle werkgevers moeten daar dan aan voldoen."

Verplichting voor werkgevers met ten minste 100 werknemers
De rapportageverplichting geldt niet voor alle werknemers. "Het geldt voor werkgevers met ten minste 100 werknemers op peildatum 1 januari 2024. Daarbij tellen alleen werknemers mee die een contract hebben met een garantie voor ten minste 20 betaalde uren per maand. Personen die niet in de loonadministratie zijn opgenomen tellen niet mee. Denk bijvoorbeeld aan uitzendkrachten en zzp'ers. De verplichting geldt ook niet voor werkgevers die op geen enkele manier mobiliteit ondersteunen of faciliteren. Ook geldt de registratieplicht niet voor privékilometers en ook niet voor bestelauto's, vrachtwagens en vervoer per vliegtuig."

De vereiste gegevens moeten voor het eerst uiterlijk 30 juni 2025 zijn aangeleverd bij de overheid, te weten bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). RVO berekent vervolgens de CO₂-uitstoot, aan de hand van de opgegeven vervoermiddelen en kilometers. De werkgever ontvangt dan direct een rapportage waarin de berekende CO₂-uitstoot is verwerkt. Deze rapportage wordt ook gedeeld met de betreffende omgevingsdienst. "Zij kunnen controleren of bedrijven op de juiste manier hebben voldaan aan de registratieplicht. Als de informatie niet of te laat wordt aangeleverd - of niet goed wordt bewaard - kan deze dienst sancties opleggen", vertelt Marco.

Klanten zijn gematigd enthousiast over de nieuwe regelgeving volgens Marco. "Bedrijven met minder dan 100 medewerkers mogen de data vrijwillig aanleveren, maar ik heb nog geen bedrijf gesproken, dat dat vrijwillig gaat doen, terwijl hier ook klanten zitten die actief met duurzaamheid en het milieu bezig zijn. Ons advies aan bedrijven die wel onder deze rapportageplicht vallen is dat ze zich goed voorbereiden op de vastlegging van werkgebonden personenmobiliteit. Je kunt het maar beter goed geregeld hebben!"

Voor meer informatie
Marco Dijkshoorn
BDO Accountants & Adviseurs
Tel: +31 (0)70 338 08 08
[email protected]
www.bdo.nl/nl-nl/branches/food-flowers