Tholen - Vonden duurzaamheidsjaarverslagen tot op heden veelal plaats in een wat reclameachtige setting, vanaf 2024 worden grote bedrijven verplicht om te rapporteren over de impact van hun bedrijfsvoering op mens en milieu volgens het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Kleine bedrijven volgen in de jaren daarna. Niels Dijkman, Sustainability Lead binnen BDO Advisory geeft een toelichting.
Niels Dijkman
"De nieuwe regelgeving houdt echt wat in voor bedrijven. Alle bedrijven die vallen onder het bedrijfscriterium grote bedrijven, moeten over het boekjaar 2025 al rapporteren volgens CSRD. Dit zijn ondernemingen die op balansdatum de grensbedragen voor ten minste twee van de volgende drie criteria overschrijden: een balanstotaal van 20 miljoen euro, een netto-omzet van 40 miljoen euro en een gemiddeld personeelsbestand van 250 FTE", vertelt Niels. "Bovendien vallen veel afnemers, zoals retailers onder de CSRD. Zij zullen naar verwachting eisen stellen aan hun ketenpartners op het gebied van ESG-rapportages. Dat betekent een afgeleide rapportageverplichting, ook voor veel kleinere bedrijven die niet direct onder de CSRD vallen. Tijdig anticiperen is om die reden verstandig. Bovendien kan de rapportage zo ook al bijdragen aan inzicht en focus op de eigen duurzame bedrijfsvoering."
"Deze CSRD-richtlijnen zijn vanuit de Europese Commissie vastgesteld en zijn in feite een pakket maatregelen om de klimaatdoelen van Parijs en te bereiken en zo sturing te geven aan de kapitaalstromen voor duurzame activiteiten. De Europese Commissie wil dat bedrijven transparant zijn over hun activiteiten en daarover rapporteren. Zo zullen ze meer uniform en transparant moeten rapporteren over onderwerpen als CO2-uitstoot en hun sociale prestaties, maar ook over de financiƫle impact van klimaatverandering op het eigen bedrijf."
"Met deze regels voor duurzaamheids-verslaglegging komt er nogal wat op de bedrijven af. De meest uitgebreide variant betreft maar liefst 1.144 datapunten. Voor bedrijven in de food- en agrisector volgt er nog een sectorspecifieke aanvulling", aldus de sustainability expert van BDO. "Belangrijk is dat bedrijven, ook binnen de AGF-sector, hiermee aan de slag gaan. Ik ben blij dat GroentenFruit Huis dit inmiddels ook opgepakt heeft met sessies richting haar leden, want het gaat best wat vragen van de bedrijven. Veel bedrijven hebben best goede banden met hun wereldwijde leveranciers, maar om dat ook daadwerkelijk om te zetten in een goede informatieoverdracht blijkt in de praktijk nog best lastig."
"Bedrijven moeten niet denken dat dit wel over zal waaien, want het is Europese regelgeving. Het bestuur is verantwoordelijk voor de CSRD informatie en daarmee is het vrijblijvende karakter er echt vanaf. Je kunt wel beweren dat je de allergroenste aardbeienteler bent, maar dat zal je nu ook moeten aantonen. Bedrijven moeten nu echt met de billen bloot. Net zoals ze in een jaarrekening hun omzet en winstcijfers moeten laten zien, alleen geeft de duurzaamheidsverslaglegging een veel breder beeld van de organisatie. Uiteindelijk wil men hier natuurlijk verandering van het bedrijfsgedrag mee bewerkstelligen."
Gevraagd naar de belangrijkste tip voor bedrijven in de sector, is het antwoord van Niels, kort maar krachtig: "Begin! Probeer te begrijpen wat er op je af gaat komen en laat je informeren door je brancheorganisatie, accountant of adviseur. Vaak is er al best wat informatie beschikbaar binnen de organisatie, alleen moet die wel op de juiste plek terechtkomen. Deze taak is veel breder dan het bordje van de financiƫle manager, daarom is het belangrijk dat in een mogelijke werkgroep ook andere afdelingen zoals HR en IT een plek krijgen."
"Belangrijk is dat bedrijven het ook breder zien dan een rapportageverplichting. Het helpt je om scherper en met een bredere scope naar de organisatie te kijken, waarbij je ook van je stakeholders zult horen wat zij belangrijk vinden. Hoe meer je als bedrijf hoort over wensen en zorgen van partijen om je heen, hoe relevanter de propositie kan worden toegesneden op de toekomst. Als je de CSRD beschouwt als een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts, dan wordt het ook niet leuk. Maar je kunt het naast de inspanning ook zien als een kans die je als bedrijf helpt om een strategie te vormen naar de nieuwe economie in 2050, dan ben ik ervan overtuigd dat je er ook veel goede dingen uit kunt halen! Wij helpen graag om hiermee een goede start te maken."
Voor meer informatie:
Niels Dijkman
Senior Manager - MC Sustainability Lead
BDO Advisory
Tel: +31 (0)6 30 44 74 04
[email protected]
www.bdo.nl/food-flowers