Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
12 tot en met 19 september

On the way to PlanetProof Week komt eraan

Samen met telers, supermarkten en consumenten zal On the way to PlanetProof van 12 tot en met 19 september aandacht vragen voor duurzamere voedingsproducten in de Nederlandse supermarkten. Om zo de consument te verleiden tot het maken van een betere keuze voor natuur, klimaat en dier. De On the way to PlanetProof Week wordt dit jaar voor de tweede maal gehouden. "On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten één van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten."

Een ruime meerderheid van de consumenten (54%) denkt positief over On the way to PlanetProof en vindt het keurmerk betrouwbaar. Die betrouwbaarheid komt mede voort uit de benoeming van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar. 

Een keur aan keurmerken 
Goede voorlichting over het keurmerk is nodig, vindt Stichting Milieukeur (SMK), uitgever van het keurmerk. Consumenten kunnen namelijk een duurzamere keuze in de supermarkt maken, maar zien door de hoeveelheid keurmerken het bos niet meer. En daarom organiseert de Stichting deze week de On the way to PlanetProof Week. Samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen vraagt SMK aandacht voor duurzamere voeding met het keurmerk On the way to PlanetProof. 

Ellen Brussee, organisator van de speciale campagneweek: "De afgelopen periode is er hard gewerkt door onder meer keurmerkhouders en retailers om tijdens een speciale week aandacht te vragen voor het keurmerk. Het is fantastisch om te zien dat er door diverse partijen groot wordt ingezet. Van televisiecommercials tot instore acties. De consument zal zien dat er daadwerkelijk een keuze is waarmee je verschil kunt maken."

De consument wil wel 
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (59%) maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit eerder onderzoek van Ipsos. 75% geeft daarbij aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren, met name gericht op gedragsverandering. Maar slechts een kwart van de consumenten koopt bewust producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel. Met name groente en fruit, eieren en zuivel zijn voor de consument relevant, blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK. 

Bron: On the way to PlanetProof

Publicatiedatum: