Tholen - Een half jaar geleden nam de carrière van Jan Willem Tolhoek een wending binnen de AGF-sector. Na dertig jaar in de handel actief te zijn geweest, ging hij per 1 oktober 2021 als zelfstandig recruiter, onder de vlag van FreshRecruitment, aan het werk voor opdrachtgevers en kandidaten. Die switch is hem goed bevallen. "Ik ben niet speciaal omdat ik recruiter ben, wel omdat ik door de AGF-sector als één van hen wordt gezien. Die binding heeft een gemiddelde recruiter niet."
"Ik heb in een half jaar tijd al veel meegemaakt en veel geleerd. De eerste drie maanden waren er nog veel coronamaatregelen, waardoor ik nog niet bij veel bedrijven langs kon gaan. Dat was wel een beperkende factor. Vanaf januari kwamen opdrachtgevers steeds meer snuffelen wat ik voor ze kon betekenen. Dankzij mijn achtergrond in de AGF-sector merk ik dat ik in een behoefte kan voorzien. Iedere sector is uniek en dat geldt ook voor de AGF-sector. In de dertig jaar dat ik in de handel heb gewerkt, ken ik de culturen binnen bedrijven, maar praktisch gezien weet ik ook wat een functie inhoudt. Bovendien ken ik heel veel mensen in de sector. Ik vind de sector ook helemaal geweldig en dat geeft toch een klik met zowel kandidaat als opdrachtgever. En of die match er is tussen kandidaat en opdrachtgever blijft toch iets persoonlijks. De kandidaat die bij het ene bedrijf meteen wordt afgewezen, kan bij een ander bedrijf prima passen. Dat ligt vaak niet zo zwart-wit", aldus Jan Willem.
Vertrouwenspersoon
Aan vacatures geen gebrek momenteel. "Dat geldt voor zowel operationele vacatures als back-office en ondersteunende functies, kwaliteitscontroleurs en marketing en salesfuncties. Nu is er altijd vraag geweest naar mensen, zeker in commerciële functies. Ik denk dat de helft van de vacatures nog niet eens officieel uitstaat. De grote uitdaging is alleen om de juiste mensen aan tafel te krijgen. De respons op vacatures is relatief laag. De kunst is dan toch om de kandidaten direct te benaderen en te polsen. Er zijn echt wel mensen die openstaan voor een nieuwe baan, omdat ze zich bijvoorbeeld niet verder kunnen ontwikkelen of het vak eens vanuit een andere schakel in de keten willen leren. Tegelijkertijd zie je in de AGF-sector dat kandidaten zich niet zomaar durven bloot te geven aan een bedrijf, dat gebeurt bijna niet. Daarom fungeer ik voor veel mensen als vertrouwenspersoon."
"De AGF-sector is erg conservatief en je ziet tegelijkertijd dat sommige bedrijven wel inzien dat de jongere generatie anders in het werk staat dan tien, twintig jaar geleden het geval was. Toen werden veel medewerkers in onze handel geacht om 50-60 uur per week te maken en elke dag van 7.00 tot 17.00 aanwezig te zijn. Dat willen de mensen anno 2022 en onder de 30 jaar niet meer. Zij willen meer leven dan werken. Vroeger werd dan al snel gezegd dat zo iemand niet de juiste mentaliteit had, maar ik geloof niet dat dit per se het geval is. Op afstand en parttime werken blijft in onze sector een uitdaging, maar de Corona-tijd heeft veel bedrijven ook geleerd dat het voor een gedeelte prima mogelijk is. Veel dingen kunnen slimmer en beter georganiseerd worden. Wil je als bedrijf daarin niet aanpassen, dan zit je over een paar jaar echt alleen maar met 50-plussers te werken. Wil je de jeugd interesseren, dan zul je daar ook de voorwaarden voor moeten scheppen."
Andere (food)achtergrond
"Er worden ook andere dingen gevraagd van kandidaten dan vroeger. De verhoudingen in de keten zijn veranderd - concentratie en specialisatie zijn toegenomen - en daar worden ook andere mensen in gevraagd. Je ziet dat veel AGF-bedrijven het nog altijd een must vinden om AGF-ers aan te trekken, terwijl ik denk dat kandidaten met een andere (food)achtergrond juist ook waarde kunnen toevoegen voor veel bedrijven. In die zin zou er wat mij betreft best wat meer 'out of the box' mogen worden gedacht. Het AGF-wereldje is maar klein en de vijver wordt met de hele aanverwante food- en agribusiness een stuk groter. De afgelopen tijd heb ik veel het contact gezocht met HBO-instellingen, zoals de HAS en als FreshRecruitment hebben we als voordeel dat we sectorbreed actief zijn. Ook buitenlandse opdrachtgevers weten me inmiddels te vinden. Nederlandse werknemers zijn over het algemeen erg open en flexibel en daarmee in trek bij buitenlandse bedrijven", vervolgt Jan Willem.
"Recruiters hadden nooit zo'n beste naam en ik hoop dat ik daar door mijn persoonlijke werkwijze en resultaten verandering in kan brengen. Vaak wordt er puur gekeken naar de kosten en natuurlijk kost het inzetten van een recruiter geld, maar je moet eens kijken wat het kost als je maanden geen vacature in kan vullen, als iemand dubbel werk zit te doen of niet op zijn plek zit. Ik wil echt toewerken naar een langetermijnsamenwerking en dat blijft een teamsport, waarbij zowel de opdrachtgever als de kandidaat tevreden moet zijn", besluit Jan Willem.
Voor meer informatie:
Jan Willem Tolhoek
FreshRecruitment
+31 (0)6 8218 3103
[email protected]
www.freshrecruitment.com