Uit onderzoek van softwareplatform Capterra blijkt dat er scepsis is bij consumenten over de vraag hoe zij denken over de intentie die bedrijven hebben bij het promoten van duurzaamheid. Zo denkt ruim een derde van de ondervraagden dat het voornaamste doel is om eigen producten te promoten, al dan niet voor marketing- en PR-doeleinden. Dat percentage is 5% hoger dan de respondenten die geloven in een bedrijfsprimaire missie om een verandering mogelijk te maken (33%).
Daarbij ligt de geloofwaardigheid onder Nederlanders lager dan in andere (buur)landen. Zo gelooft 39% van de Duitse, 50% van de Franse en 38% van de Britse ondervraagden in het maken van verschil als primair streven.
Verder wordt door bijna een vijfde van de Nederlandse respondenten het verkopen voor een hogere prijs en door 9% het aantrekken van investeringen aangegeven als voornaamste doel van bedrijven bij het aanmoedigen van duurzaamheid.
Verder kijkt het onderzoek naar de invloed van duurzaamheidsactiviteiten van bedrijven op de keuze van de consument voor een product of leverancier. De meerderheid van de respondenten (51%) geeft aan dat deze acties een rol spelen hierbij. Voor 41% is de invloed matig en voor 10% zeer groot.
Aan de andere groep, waarvoor de invloed minimaal of er niet is (49%), is de vraag gesteld waarom acties van bedrijven op het gebied van duurzaamheid hun keuze voor een bepaald product of leverancier niet beïnvloeden. Deze consumenten geven de volgende antwoorden:
- 48% wijst erop dat de prijs van duurzame producten vaak hoger ligt
- 32% wil simpelweg meer keuzevrijheid bij het kiezen van producten of leveranciers
- 14% ziet niet in hoe duurzame producten verschillend zijn van normale producten
- 5% wijst op een andere dan de genoemde redenen
Bron: www.capterra.nl