Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Scepsis over intenties bedrijven bij promoten duurzaamheid

Uit onderzoek van softwareplatform Capterra blijkt dat er scepsis is bij consumenten over de vraag hoe zij denken over de intentie die bedrijven hebben bij het promoten van duurzaamheid. Zo denkt ruim een derde van de ondervraagden dat het voornaamste doel is om eigen producten te promoten, al dan niet voor marketing- en PR-doeleinden. Dat percentage is 5% hoger dan de respondenten die geloven in een bedrijfsprimaire missie om een verandering mogelijk te maken (33%).

Daarbij ligt de geloofwaardigheid onder Nederlanders lager dan in andere (buur)landen. Zo gelooft 39% van de Duitse, 50% van de Franse en 38% van de Britse ondervraagden in het maken van verschil als primair streven.

Verder wordt door bijna een vijfde van de Nederlandse respondenten het verkopen voor een hogere prijs en door 9% het aantrekken van investeringen aangegeven als voornaamste doel van bedrijven bij het aanmoedigen van duurzaamheid.

Verder kijkt het onderzoek naar de invloed van duurzaamheidsactiviteiten van bedrijven op de keuze van de consument voor een product of leverancier. De meerderheid van de respondenten (51%) geeft aan dat deze acties een rol spelen hierbij. Voor 41% is de invloed matig en voor 10% zeer groot.

Aan de andere groep, waarvoor de invloed minimaal of er niet is (49%), is de vraag gesteld waarom acties van bedrijven op het gebied van duurzaamheid hun keuze voor een bepaald product of leverancier niet beïnvloeden. Deze consumenten geven de volgende antwoorden:

  • 48% wijst erop dat de prijs van duurzame producten vaak hoger ligt
  • 32% wil simpelweg meer keuzevrijheid bij het kiezen van producten of leveranciers
  • 14% ziet niet in hoe duurzame producten verschillend zijn van normale producten
  • 5% wijst op een andere dan de genoemde redenen


Bron: www.capterra.nl 

Publicatiedatum: