Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Eddy en Marry Polak Groenten en fruit
Ruime openingstijden supermarkten, minder klanten
Tholen – Een onderscheidend assortiment en service bieden, dat lukt nog wel maar opboksen tegen de ruime openingstijden van supermarkten bieden is voor een kleine zelfstandige winkel niet mogelijk. Zij kunnen niet 7 dagen per week open en ook geen openingstijden van 8.00 tot 21.00 aanhouden. Dat kost klanten, vertelt Marry Polak van Eddy en Marry Polak Groentespeciaalzaak in Den Haag. Er is voor consumenten geen noodzaak om boodschappen binnen bepaalde winkeltijden te doen. "Vroeger kwamen klanten nog wel eens zaterdagmiddag laat de winkel in om nog snel wat in te slaan voor de zondagse maaltijd maar nu denken ze, komt morgen wel …Zondag is zelfs de drukste dag van de week voor de Jumbo hiernaast."
Marry en Eddy Polak
De trouwe klandizie is in de loopt der jaren een beetje weggevallen voor de traditionele ouderwetse groenteman. "Ons vaste klantenbestand vergrijst en de nieuwe klanten zijn een stuk minder trouw", vertelt Marry. "Regelmatig komen er ook klanten alleen voor een speciaal product. Ze nemen hun kar vol boodschappen, inclusief groenten en fruit mee, met de vraag of wij nog andijvie hebben." Extra marge zetten op onderscheidende producten, zoals goede andijvie, dat doet Polak niet. "Nee, dat kan ik mijn klanten niet aandoen, het moet wel reëel zijn. Voor de stamppot andijvie die ik maak, houd ik ook dezelfde prijs aan, ongeacht de dagprijs van andijvie."
De winkel van Polak is nog een ouderwetse bedieningszaak model "pijpenla" met een lange toonbank vol gesneden producten, salades en maaltijden maar, buiten de achterwand, weinig ruimte voor de presentatie van losse producten. Aan de eerste moderniseringsslag hebben ze mee te kunnen doen door ruimte bovenin het pand te benutten en daar uit te breiden met een snijkeuken etc. Die gemaksproducten lopen goed en zonder die omzet hadden ze het niet gered.
Fruit dat niet meer te verkopen is, wordt ingevroren en vervolgens maakt Marry er jam van
De ontwikkeling richting traiteur of verswinkel zit er niet meer in. "We veranderen mee met de mogelijkheden die we hebben en in ons eigen tempo. Ruimte voor uitbreiding is er niet en bovendien is koken niet mijn hobby", vertelt Marry die er wel een sport van maakt zo min mogelijk product weg te gooien. "Producten die niet meer te verkopen zijn, vries ik in en maak er later soep of jam van." De digitale weg is een modernisering waar Polak wel voor in is. Met het 30-jarig bestaan lanceerden ze een website en ze zijn ook actief op Facebook. Dat levert toch wel wat nieuwe klanten op, merkt Marry.
Naast de ruime openingstijden om tegen op te boksen vertelt Marry ook veel andere uitdagingen die de kleine zelfstandige heeft op het gebied van personeel, vergunningen, voedselveiligheid. Toch heeft ze er vertrouwen in dat ze het de komend jaren ook nog zullen redden. "Met de crisis hebben we nog wat in moeten teren maar we merken dat het nu weer wat beter gaat. Opvolging van de winkels is erg onzeker, dus we zullen geen grote investeringen meer doen. Wij gaan gewoon door tot aan ons pensioen. Als ik elke dag weer die vrachtwagen zie met producten die we verkopen, dat maakt me wel trots."
Binnen is weinig ruimte, daarom stallen ze ook buiten de winkel veel uit
Het pand, waarin de groentewinkel is gevestigd, is al 50 jaar een groentezaak. De vader van Eddy Polak startte er in 1968 en Marry ging er op haar 17 werken. Het is er passen en meten met de ruimte. Het winkelcentrum waarin ze zitten is ook uit de tijd maar er is goed nieuws. "We hebben te horen gekregen dat ze eind volgend jaar het winkelcentrum gaan verbouwen en daar zijn we heel blij mee want het is hard nodig om te kunnen concurreren met de andere centrums", besluit Marry.