De Rotterdamse haven is de grootste haven van Europa. Het Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veilige en efficiënte afhandeling van schepen en duurzame ontwikkeling van het havengebied. Daarvoor benut het alle beschikbare digitale mogelijkheden. Maar het Havenbedrijf kijkt ook vooruit. Met het Smart Infrastructure programma transformeert Rotterdam momenteel van een fysieke naar een digitale haven. Het doel is dat schepen in 2030 autonoom de haven in en uit kunnen varen.
In de haven is al veel data beschikbaar. Over de haven zelf, over weer en getijde, en de logistieke keten. Als facilitator van de haven, is het Havenbedrijf op zoek naar de rol die zij speelt in de digitalisering ervan. Op dat vlak zijn al flinke stappen gezet. De onbemande containerterminal met autonome kranen en op afstand bestuurbare trucks op de Maasvlakte zijn goede voorbeelden. Het onderdeel autonome schepen is echter een ander verhaal. Door de vele, vaak dynamische invloedsfactoren is dat een complex proces.
'Het Havenbedrijf zoekt steeds meer de ideale balans tussen optimale efficiency en service voor klanten én duurzaamheid en veiligheid'
Dynamische gegevens
In de haven zijn de dimensies van de objecten, zoals kademuren of kranen, al vastgelegd in een GIS-systeem. Het is de uitdaging om deze informatie en allerlei dynamische gegevens zoals het weer, stroming, zicht en wind, in een generiek platform samen te brengen. Via IoT kan het Havenbedrijf deze data in de cloud te verzamelen, verwerken en via verschillende filters toegankelijk maken. Vanzelfsprekend moet dat op een eenduidige en veilige manier gebeuren. Het IoT-team van het Havenbedrijf werkt momenteel samen met IBM Watson, Cisco, Tele2 en Axians om dit platform te realiseren.
Pilot routeplanning
Om te bepalen of een schip binnen kan komen, is een waaier aan informatie nodig. Als een schip zich aanmeldt, moet deze data snel gecombineerd worden. Dat varieert van de diepgang en omvang van het schip, de diepte van het vaarwater en de weersomstandigheden op de route tot de fysieke kenmerken van de ligplaats. Als duidelijk is wanneer deze plek vrijkomt, kan de volgende binnenkomst gepland worden. Al deze informatie moet 100 procent betrouwbaar en realtime beschikbaar zijn.
Slimste haven
Om deze toepassingen te ontwikkelen en de slimste haven te worden, heeft het Havenbedrijf een Lab opgezet. Daarbij is de scope breder dan het autonome schip. De haven ontwikkelt bijvoorbeeld ook een systeem voor predictive maintenance van onder andere kademuren, boeien en palen. Op die manier zoekt het Havenbedrijf steeds de ideale balans tussen optimale efficiency en service voor klanten én duurzaamheid en veiligheid.
Key Points
• Het is een uitdaging om veelsoortige dynamische gegevens eenduidig, veilig en toegankelijk op te slaan in een cloudplatform.
• Data moet eenvoudig via verschillende filters toegankelijk zijn voor belanghebbenden.
• Wanneer data wordt gebruikt voor al dan niet geautomatiseerde besluitvorming, moet deze data 100 procent betrouwbaar zijn.
• Naast het aansturen van autonome schepen is IoT data ook bruikbaar voor andere toepassingen, zoals predictive maintenance.
• Alleen door continu te innoveren en experimenteren blijft Rotterdam de slimste haven.
Bron: Axians