Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vrijhandelsakkoord met Japan biedt kansen voor Belgische voedingsindustrie

Voor diepvriesgroenten en aardappelproducten lijkt er nog veel potentieel te liggen in verre exportmarkten. Vandaag is Japan, na de Verenigde Staten en China, de 3e belangrijkste verre exportmarkt voor Belgische voeding. Belgische voeding scoort vooral bij Aziatische partners omdat ze veel belang hechten aan kwaliteit en veiligheid van producten. Vorig jaar werd maar liefst voor 177 miljoen euro (in waarde) aan Belgische voeding en dranken geëxporteerd naar Japan. Vooral chocoladeproducten en dranken (bier) kennen een groot succes bij Japanse consumenten. 

Toch stagneerde vorig jaar de export naar Japan voor het eerst. De uitvoer van Belgische producten daalde van 185 miljoen naar 177 miljoen euro. Daarom is een handelsakkoord met Japan meer dan welkom om de export van Belgische voeding te blijven ondersteunen. Hoge importtaksen remmen echter de export van Belgische voedingsproducten zoals Belgische bieren, kazen of varkensvlees naar de Japanse markt.

Fevia voorzitter Jean Eylenbosch juicht dan ook het akkoord toe: "Door het handelsakkoord met Japan vallen op termijn tot 85% van de bestaande importtarieven weg en dat is heel goed nieuws voor de groei van Belgische voedingsbedrijven die zich elke dag inzetten om kwalitatieve producten te produceren. Het is ook een sterk signaal tegen het protectionisme dat overal in de wereld opduikt en de groei van onze voedingsbedrijven afremt. Daarom roept Fevia op om samen met de vlag 'Food.be – Small country. Great food.' het imago van hoog kwalitatieve en betrouwbare Belgische voeding te blijven versterken."

Bron: Fevia
Publicatiedatum: