Vandaag is de eerste dag van de driedaagse FVF in Beijing (China) van start gegaan. Ten opzichte van de beurs in 2016 zijn er weer meer exposanten. Naast de binnenlandse Chinese telers en exporteurs, is het ook voor buitenlandse organisaties een mooie gelegenheid om potentiële en bestaande klanten en organisaties te ontmoeten. Handelsassociaties uit Australië, Nieuw-Zeeland, Peru, Chili, Frankrijk en Filipijnen zijn op de beurs present.
Opvallend is dat de kwaliteit van de binnenlandse productie een opmars kent en ook steeds meer telers investeren in het telen van speciale variëteiten en merken. Telers willen steeds meer de groothandelsmarkten vermijden en proberen rechtstreeks retailers te bedienen, zoals Joy Wing Mau, Pagoda, Sam's Club en Olé. Het bouwen aan een merk is daarbij erg belangrijk.
Nieuw-Zeelandse avocado-exporteurs hopen snel toegang te krijgen tot de markt. Er wordt ingezet op het voorjaar van volgend jaar. Momenteel bezoeken Chinese functionarissen de Nieuw-Zeelandse teelt. Australië heeft met haar citrusexport naar China dit jaar al een volume van 50.000 ton overschreden. De Peruaanse exporteur Camposol heeft ook een vestiging in China geopend om de export van blauwe bessen en avocado's te stimuleren.
Perenverpakkers en exporteurs uit Heibei hebben zich verenigd in de ChoiceFruitAlliance, een gezamenlijke marketingorganisatie om naam en faam op te bouwen voor Hebei-peren in China en op de exportmarkt.
Auteur: Anouk Sijmonsma