Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Tarieven koeltransport stijgen bij tekort aan reefercontainers
Het tekort aan koelcontainers heeft er aan bijgedragen dat de tarieven voor het gekoelde vrachtvervoer gedurende het tweede kwartaal van 2017 met 2% zijn gestegen. Naar verwachting zullen de tarieven nog verder stijgen zodra het piekseizoen in het laatste kwartaal van het jaar aanbreekt. De Amerikaanse tariefstijging van het koeltransport met €43,4 naar €2.585 in het tweede kwartaal staat in schril contrast met dat van droge containers, dat gedurende dezelfde periode met €72 daalde (5%) naar €1.40, laat analist Drewry weten.
Drewry is recent gestart met het verzamelen van vrachttarieven om meer inzicht in de sector te krijgen. Drewry's evaluatie sterkt het groeiende besef dat de dalende productie van koelcontainers van de laatste jaren er in combinatie met de toenemende vraag naar koeltransport voor zorgt dat er tekorten ontstaan die de komende maanden mogelijk zullen verergeren.
Er is echter geen overeenstemming over het feit dat er een tekort bestaat en als dit wel zo is, is er onduidelijkheid over de handelsroutes en geografische regio's die hieronder lijden. In 2016 bedroeg de productie maximaal 114.000 TEU. Stijn Rubens van Drewry legt uit dat het tekort aan koelcontainers vorig jaar is begonnen. "We zien de problemen nu zelfs buiten het piekseizoen ontstaan," vertelt Rubens. "Tegen het einde van het jaar breekt het piekseizoen aan en zal de situatie hetzelfde zijn. We weten alleen niet waar de problemen zullen ontstaan." Hij voegt er aan toe dat de tarieven in december mogelijk nog verder zullen stijgen.
Drewry merkt op dat de kostenbesparingen van rederijen gedurende het laatste decennium hebben geleid tot tekorten omdat er onvoldoende geïnvesteerd is in nieuwe koelcontainers. Het feit dat veel transporteurs besloten hebben om te stoppen met het rondsturen van lege containers in regio's waar de vraag laag is (als gevolg van lage import) heeft eveneens aan dit probleem bijgedragen, legt de analist uit.
Maersk Line heeft onlangs laten weten dat het nog geen 'grote' tekorten heeft vastgesteld. CMA CGM vertelt dat de groei van de koeltransportmarkt zorgt voor een sterke vraag naar koelcontainers maar dat het nog niet met tekorten kampt. Desondanks investeert de rederij momenteel in extra koelcontainers.
Tijdens de Container Trade Europe Conference die recent in Hamburg gehouden werd, was het dreigend tekort aan koelcontainers eveneens onderwerp van gesprek. Rank Ganse, logistiek directeur van Keuhne + Nagel in Duitsland liet weten dat het bedrijf enorme tekorten ziet met name op het noordelijk halfrond.
Rolf Habben Jansen, van Hapag-Lloyd, vertelde in Hamburg dat zijn bedrijf potentiële tekorten heeft gesignaleerd waardoor het op zoek is gegaan naar innovatieve manieren om de beschikbaarheid van containers te verhogen. Twaalf dagen geleden maakte het bedrijf bekend dat het 7.700 nieuwe koelcontainers heeft besteld.
SeaCube legt uit dat het containertekort mede te wijten is aan het feit dat transporteurs vanwege de financiële crisis minder geïnvesteerd hebben in nieuwe koelcontainers. De koelcontainercapaciteit bedraagt wereldwijd ongeveer 2,8 miljoen TEU, ofwel 7% van de totale containervloot.