Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Freshii groeit minder hard dan gepland

"De ZARA van gezond fastfood"

Tholen - Gezonde fastfood wint aan populariteit. "Ik wilde dat de wereld anders ging eten. Wij maken vanaf het begin gezonde convenience producten die betaalbaar zijn. Mijn doel was om de Starbucks in de 'fresh food business' te worden of de ZARA van gezond fastfood'. Ik schreef 12 jaar geleden geen businessplan maar 'guiding principles'. Ik wilde dit gewoon gaan doen", vertelde Matthew Corrin tijdens het International Strawberry Congress.

Start in 2005
Hij was 23 jaar toen hij het concept opstartte en was daarvoor actief in de fashion. In 2005 opende hij de eerste Freshii en nu zijn er Freshii in 80 steden. "De eerste dag dat dit restaurant open was, was ook de eerste dag ooit dat ik in een horecazaak werkte. Ik was heel naïef en had totaal geen idee wat me te wachten stond en de beginperiode was niet makkelijk. Elke week gebeurde er wel iets dat ontzettend tegenviel met personeel of met de klanten. Toch opende hij een tweede locatie. "We groeiden sneller dan Starbucks, McDonald's, Subway en Domino's Pizza."

Vandaag de dag zijn er veel concepten die op Freshii lijken. Wat onderscheidt dit bedrijf? "Wij groeien doordat de gezondheidstrend doorzet, met name bij de millennials. Freshii is voor iedereen, maar vooral deze groep is groot fan van ons gezonde, snelle en gemakkelijke concept. Daarnaast hebben wij een goed geregeld franchise principe, dus er worden vaak nieuwe shops geopend." Volgens hem wordt gezond van tegenwoordig veel anders gezien dan 10 of 20 jaar geleden. "Toen was Subway volgens velen nog gezond. Nu willen consumenten gezonde avocado-vetten en mooie gekleurde groenten en fruit. Wij leveren en maken het nieuwe healthy." Tijdens zijn presentatie vertelde hij over de uitbreidingsplannen, ook in Europa. "Elke maand ontvangen we ongeveer 3000 aanvragen om een franchise te starten. We hebben daarvoor nooit geadverteerd. Geweldig dat zo veel mensen het belang van gezond fastfood zien."



Groei minder hard dan gepland

Ondertussen worden er worden elke maand meerdere Freshii-locaties geopend. Deze week kwam in het nieuws dat de groei van Freshii langzamer ging dan verwacht en dat er zelfs restaurants werden gesloten binnen de Target Group. De aandelen van het bedrijf uit Toronto daalden 3,20 dollar of 36% op 26 september 2017. In dit jaar wilde het bedrijf eerst 150 locaties openen, maar dat aantal is teruggeschroefd naar minder dan 100. Ook op de lange termijn zijn de plannen iets gematigder. Aan het eind van het financiële jaar 2019 was het plan om tussen de 810 en 840 shops te hebben, maar dat worden er nu tussen de 730 en 760."

www.freshii.com