
"Lady O Pink is een bijzondere lekkere ui wat een mooie aanvulling is op ons reeds bestaande uienassortiment", laat Carl van de Wiel van rode uienspecialist Agro Centre Holland weten. "De zoete roze lange dag ui zit qua smaak ook echt aan de zoete kant en is niet te vergelijken met andere roze uienaanbieders in Nederland. Het is de zoetste ui die in Nederland kan worden geproduceerd en onderzoekresultaten wijzen uit dat hij zelfs duidelijk zoeter is dan de geïmporteerde bekende Amerikaanse varianten." Lady O Pink heeft volgens hem een vollere smaak dan de gele ui en is steviger dan de rode variant. Daarnaast is het een kleurvaste ui met een goede houdbaarheid." Carl vertelt dat de rode ui de laatste jaren sterk is toegenomen in populariteit. Toch is niet iedereen gecharmeerd van de scherpe rode ui, die een lange nasmaak kent. "De roze ui is lichter van kleur, zoeter van smaak en heeft minder bijsmaak dan een rode ui."
De roze uien van Lady O Pink worden geteeld in Nederland en Noord-Amerika en zijn beschikbaar van september tot en met mei. Agro Centre Holland heeft dit jaar de roze ui voor het eerst commercieel geteeld op een areaal van 20 hectare. Carl verwacht de teelt de komende jaren flink uit te kunnen breiden. "Het is even afwachten hoe Lady O Pink wordt ontvangen maar de eerste reacties zijn positief. We hopen de komende tijd deze roze ui verder uit te kunnen gaan rollen in de Europa." Agro Centre Holland biedt een breed scala aan uien en is gespecialiseerd in rode uien, sjalotten en biologische uien. Naast handel in uien biedt het bedrijf ook mogelijkheden voor opslag, drogen, sorteren, verpakken en kwaliteitsbeoordeling.
Aandacht voor kanker
Lady O Pink is een creatie van J.V. Steel, INC uit Florida waarmee het uienbedrijf uit het Noord-Brabantse Langeweg een samenwerking heeft. Het Amerikaanse familiebedrijf is gespecialiseerd in tomaten en uien en sinds 2010 een 'memorial company' ter nagedachtenis aan haar familie. Eigenaresse Joanne Steele verloor in zes jaar tijd jaar vader, moeder en broer. De marketing rondom Lady O Pink is in handen van haar dochter Rachelle Steele-Cerone. Lady O Pink wil met deze campagne niet alleen de roze ui meer bekendheid geven in de Noord-Amerikaanse retail maar vraagt ook aandacht voor kanker en andere ernstige ziekten. "Pink onions with a passion", aldus Rachelle. "Buitenom de bijzondere smaak en de goede houdbaarheid heeft de roze ook positieve gezondheidsvoordelen. Zo bevat de roze ui meer anti-oxidanten en zou het de bloeddruk verlagen."
Van elk verkochte retailverpakking gaat een deel naar het goede doel. Ook wordt er op de verpakkingen in de lokale winkels verwezen naar een verhaal van een lokale persoon, die ziek is geweest of een moeilijke tijd doormaakt. Het verhaal achter de ui zal mogelijk ook in Europa worden uitgerold.
info@red-onion.com