Grzegorz Karaś en Emilia Chuda van Famag.
Alle kleuren van de regenboog bij de stand van Famag.
"We besloten een grote afbeelding van onze netten bij te plaatsen. Hiermee kunnen we beter de aandacht van langslopende bezoekers trekken. We dachten eerst dat onze gekleurde netten alleen interessant waren voor Europese landen, maar op Fruit Logistica blijkt dat deze netten voor iedereen op de wereld aantrekkelijk zijn. We hebben bijvoorbeeld mensen met interesse gehad uit Mexico, Chili en Australië. De wereld is in de afgelopen jaren kleiner geworden in die zin dat zelfs de logistiek naar afgelegen bestemmingen niet langer een probleem is. Dat had ik een paar jaar geleden nog niet durven dromen. Dankzij Fruit Logistica heeft ons bedrijf zich kunnen ontwikkelen en door kunnen groeien. Dat is het mooie aan dit evenement," zegt Grzegorz.
Netverpakking is erg populair in Afrika en zowel Noord- als Zuid-Amerika. Grzegor is blij verrast met de interesse vanuit Afrika, vooral omdat deze markt zo dicht bij China ligt. Hoewel netverpakking in China goedkoper is, heeft dit volgens hem te maken met de kwaliteit.
Veel landen hebben overeenkomsten met de EU. Hierdoor is de handel toegenomen, omdat inkopers geen belasting hoeven te betalen en met minder wetgeving te maken hebben. Daardoor is het makkelijker om vanuit de EU te exporteren vanuit andere landen. Het gevolg hiervan is dat Famag overeenkomsten heeft gesloten met bedrijven in landen als Zuid-Afrika.
Voorbeelden van Novo-packs voor aardappelen voor Poolse en Israëlische markt.
Famag heeft een aantal verschillende verpakkingsoplossingen. "Een populair product is de gelamineerde film, die wordt verstevigd door gaas aan de binnenkant. Hiervoor worden producten beschermd tegen de geuren van producten die ernaast liggen. De verpakking is echter ook geperforeerd, zodat er lucht bij kan komen. We printen direct op de film, die erg populair is. Dit soort verpakking is in de koelvakken van bijna elke supermarkt te vinden," aldus Grzegorz.
Novo-packs komen in veel verschillende vormen en maten. Dat geeft als voordeel dat de Novo-Pack compatibel is met de meeste verpakkingsmachines die nu op de markt te vinden zijn.
Folie-labels voor groenten en fruit.
Een andere trend van de afgelopen jaren in Europa is trayloze folieverpakking. De folie is in deze vorm van verpakking iets dikker. Doordat er geen trays worden gebruikt, wordt er geld bespaard. Bovendien wordt er hierdoor minder materiaal gebruikt, wat beter is voor het milieu.
"Als ik meer wil leren over trends in Europa en meer te weten wil komen over wat nu in opmars is, kijk ik altijd naar de Scandinavische markt. Scandinavische landen zijn echt de trendsetters voor de rest van Europa. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat verpakking in Scandinavië beter ontwikkeld en eleganter is. Ik denk dat dit komt omdat dit kleine landen zijn. De klanten willen dan producten van meer kwaliteit en de verpakking speelt daarbij een grote rol," zegt Grzegorz.
"Steeds meer klanten neigen naar moderne verpakking, die echter nostalgisch aanvoelen. Een voorbeeld hiervan is folieprints van houten. Ook is er nog steeds een trend voor kleinere verpakking aan de gang. Ik denk dat de maten steeds kleiner worden. De tray zal verdwijnen en folie wordt de meest gebruikte oplossing voor verpakkingen.
Voor meer informatie:
Grzegorz Karaś
FAMAG
Phone: +48 65 573 11 64
Fax: +48 65 573 11 64
Email: [email protected]
www.famag.pl