Hoe voorkom je kartelvorming bij samenwerking?
Roep om stabiliteit onder producenten
Om in een competitieve wereld als de AGF-sector het hoofd boven water te houden, besluiten veel bedrijven tot enige vorm van krachtenbundeling. "Voor velen geeft dat enige houvast. Producenten zijn normaliter de 'zwakste schakel' binnen de keten. Kijk er niet gek van op als de consumentenprijs bij de retailer niet ten minste een paar keer over de kop is gegaan. In dat opzicht is het dan ook niet verwonderlijk dat juist onder telers de roep om prijsstabiliteit het grootst is.
Om invloed uit te oefenen op de prijs kunnen producenten zich verenigen als economische eenheid. Een voorbeeld hiervan zijn telers die deel uitmaken van een telersvereniging, die in overeenstemming met elkaar tot een gezamenlijke prijs komen. Ook kunnen bestaande bedrijven in elkaar opgaan middels een fusie of joint venture, zoals onlangs bij Ahold en Delhaize gebeurde", legde Eric uit. Dan moet de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als mededingingsautoriteit daar wel eerst goedkeuring voor hebben verleend.
Positie versterken als producentenorganisatie
"Als de telersvereniging daadwerkelijk door de ACM wordt erkend, dan mag deze doorgaan als een zogeheten producentenorganisatie (PO). Binnen een dergelijke samenwerking willen de leden hun positie ten opzichte van hun afnemers versterken door de afzet te bundelen. Dat geeft hen een sterkere onderhandelingspositie waardoor zij doorgaans een hogere prijs voor hun producten ontvangen. Ook kunnen zij hun productie beter plannen en afstemmen op de marktvraag. De verkoop verloopt daarbij via één centraal punt. Een bekend voorbeeld hiervan is Coforta."
Clubrassen stabiele factor
Producenten kunnen zich onderscheiden met de teelt van clubrassen. In het hogere segment liggen de marges voor telers een stuk hoger. Eric: "De Kanzi, Tasty Tom, Pink Lady: het zijn prachtige voorbeelden van producten met internationale allure. Knap hoe in Duitsland, waar de Hollandse tomaat vroeger bekend stond als 'Wasserbombe', veerkracht heeft getoond en daar nu te boek staat als een exclusief en krachtig Nederlands product."
Voorzichtigheid is geboden. Als economische eenheid of producentenorganisatie mag de promotieplanning, aanbodbundeling, verkoop en promotie gezamenlijk worden uitgevoerd. "Gaat het wel degelijk om concurrenten die onderhandse deals sluiten om de prijs te stuwen? Dan is het een kwestie van afwachten voordat de waakhond om de hoek komt kijken", besloot Eric.
Voor meer informatie:
Eric Janssen
Kneppelhout & Korthals N.V.
Boompje 40
3011 XB Rotterdam
www.kneppelhout.nl