Uienhandel massaal aanwezig tijdens comitévergadering Frugi Venta
Hij blikte terug op een seizoen waarbij veel geëxporteerd is, met zelfs een uitschieter van ruim 30.000 ton per week, maar waarbij ook een lastige tweede helft voor de boeg lijkt, gezien de Russische importboycot en de grote beschikbaarheid in Oost-Europa. "We hebben nog zo'n 19.000 ton per week te exporteren, dat is veel, maar niet onoverkomelijk. Landen als Brazilië, Libië, Tunesië, Algerije bieden veel potentie en ook West-Afrikaanse landen gaan de laatste jaren ook langer door met Nederlandse uien. We hebben een goede kwaliteit en een zeer concurrerende prijs te bieden."
Niet voor het eerst liet Gijsbrecht dan ook zijn zorg doorklinken over de tendens in de sector. "We beconcurreren elkaar met z'n allen keihard op de baalprijs en sturen veel te veel op volume en te weinig op rendement, waarbij we de kwaliteit uit het oog verliezen. Ik ben trots op de sector en we doen het als uienexportland goed, maar het kan beter. Nu zitten we in elk geval met z'n allen aan tafel."
Inge Ribbens van Frugi Venta liep vervolgens de markttoegangsdossiers langs. Wat betreft de Russische boycot gaf ze aan dat er helaas weinig tot geen vooruitgang wordt geboekt. Naar Indonesië zijn inmiddels zo'n 15.000 ton uien geëxporteerd. Wel is deze markt alleen toegankelijk voor zaaiuien en niet meer voor plantuien. Panama is een andere markt, die vorig jaar toch relatief snel open ging voor Nederlandse uien en waar nu zo'n 10.000 ton uien naar toe zijn geëxporteerd. Inge vroeg de leden vooral om input voor nieuwe markttoegangsdossiers. Costa Rica stond eerder al eens op het verlanglijstje. Bij China krijgen andere producten zoals de tomaat eerst voorrang en voor wat betreft India gaf ze aan dat de export van Nederlandse uien al is toegestaan, mits deze bij aankomst worden begast.
Klik hier voor de fotoreportage van de ledenvergadering
Vervolgens gaven drie bestuursleden hun visie op de hoofdthema's van het comité. Jan van der Lans beet de spits af over afzetbevordering. Waar die in het verleden veelal bestond uit beursdeelnames, is nu de insteek om meer in te zetten op digitale promotie. Hierbij wordt de focus niet op de eindklant gericht, maar business-to-business. Er zijn plannen om een website met nieuwsbrieven en youtube-filmpjes te ontwikkelen om de Nederlandse uien te promoten, duidelijk herkenbaar onder een nieuw Holland-logo.
Vervolgens ging Jaap Wiskerke in op het onderwerp belangenbehartiging. Hij bezocht dit jaar de Euronion-meeting, waarvan het belangrijkste doel is om inzicht te krijgen in de productiecijfers van de acht grootste producenten. (Spanje 1.334 ton, Nederland 1.050 ton, Polen 587.000 ton, Verenigd Koninkrijk 476.000 ton, Frankrijk 312.00 ton, Oostenrijk 149.000 ton). Jaap noemde Spanje als grote concurrent en gaf de aandacht aan de stijgende productie in Verenigd Koninkrijk, dat hierdoor als niet-exporterend land steeds minder importproduct nodig heeft. Volgend jaar zal de Euronion-meeting in Nederland worden gehouden.
Erik Waterman sprak tenslotte over het onderwerp 'onderzoek', met een hoofdrol voor de koprotproblematiek. Hij verwees naar een bericht op onze site dat er in 1939 al over koprot werd gesproken, maar waarbij er nog altijd geen oplossing gevonden is. Met NSure wordt er momenteel gekeken of het mogelijk is om het DNA-profiel van de planten te detecteren, waarbij er in een vroeg stadium alternatieve (industriële) afzetkanalen voor de met koprot besmette uien kunnen worden gezocht. Via de zaadhuizen zullen de telers met een toeslag van 1 euro per pak voor het eerst ook hun financiële bijdrage aan de onderzoeken leveren.
Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis gaf een toelichting op de exportcijfers. Hij gaf aan dat Nederland verreweg de grootste uienexporteur is, maar dat de export uit andere landen toeneemt. Nog altijd groeit de wereldwijde export met een volume van 7 miljard kilo uien wereldwijd. Nederland exporteert naar 110 landen, waarvan twintig landen meer dan 10.000 ton uien afnemen. Inmiddels heeft GroentenFruit Huis een dashboard beschikbaar waarmee de productie- en exportcijfers inzich-telijker worden gepresenteerd.
Ton Hendrickx van CropSolutions ging in op het teeltonderzoek, die het bedrijf uitvoert op het gebied van meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen, zaaizaden en groeiverbeteraars. Hiervoor wordt gezamenlijk ingekocht en kennis ontwikkeld ten behoeve van het rendement van telers van de aangesloten bedrijven. Bij de proeven ligt hierbij steeds meer de focus op kwaliteit in plaats van opbrengst.
Het vuurwerk was gedurende de vergadering nog niet echt losgebarsten, maar daar kwam verandering in toen de broers Michiel en Wouter Hesseling van More Balls Than Most op een humoris-tische wijze 'de kunst van het loslaten' aan de zaal presenteerden. Op onnavolgbare wijze, gaven deze jongleurs met uien, kegels en messen een branchespecifiek presentatie waar ze de handen van de uienhandelaren mee op elkaar kregen. Jan Franje en Chayenne Wiskerke waren het haasje en kregen de kegels letterlijk rond hun oren en ogen....
Klik hier voor de fotoreportage van de ledenvergadering