Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Stijgende productiekosten brengen Chinese knoflook in gevaar
Stijgende arbeidskosten zorgen voor hogere productiekosten van Chinese knoflook, aldus Li van Huaguang Food. "In het hele land worden knoflooktelers gedwongen om meer geld te investeren aan de productie van knoflook omdat de arbeidskosten stijgen. Terwijl andere landen zoals Zuid-Korea investeren in machines, werken de Chinese telers nog steeds met de hand."
Li vreest dat door de dalende prijs van knoflook veel Chinese producenten ook zullen omschakelen naar gemechaniseerde productie. "Het is logisch dat dit gebeurt. Waarom zou je kiezen voor gewassen waarmee je geld verliest terwijl je ook kunt overschakelen naar een goedkopere teelt en waarvoor je een betere prijs krijgt? Ik verwacht dat veel Chinese knoflookproducenten zullen omschakelen de komende seizoenen."
Mr Li's bedrijf, Huanguang Food, verkoopt knoflook over de hele wereld, van Zuid-Oost-Aziƫ, Zuid-Aziƫ, Japan, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Europa. Door de vele opslagmogelijkheden voor knoflook kan het hele seizoen door worden geleverd, ondanks dat knoflook alleen groeit van oktober tot mei.
De exporteur meldt ook dat ze kampen met een toenemende concurrentie op de Europese markt. "De productie van knoflook in Spanje is enorm toegenomen. Het produceerde dit jaar 20% meer dan vorig jaar. De overheid stimuleert de productie en ze zijn meer gemoderniseerd, waardoor ze niet dezelfde hoge arbeidskosten als ons hebben. Dit betekent dat ze op de Europese markt tegen een lagere prijs kunnen verkopen. Daarbij hebben zij ook niet te maken met importbelastingen, omdat ze deel uitmaken van de EU."