Niet alleen in nabije markten als Duitsland, maar (juist) ook in de zgn. 'verweggistan' markten als de BRICS of Indonesië, Turkije en Bangladesh.
En toch… is maar een hele kleine minderheid van de MKB-ondernemers internationaal actief. Wat belet hen en wat zijn de lessen die zij van hun collega's kunnen leren?
De komende maanden zullen een aantal ondernemers uit de Topsector Agro&Food aan het woord worden gelaten die hier met hun buitenlandervaring hun licht op laten schijnen.
Deze keer spreken we met Dirk Garos van Restrain, dat diverse buitenlandse prijzen in de wacht heeft gesleept voor de unieke duurzame oplossing om met Ethyleen generatoren aardappelen en uien zonder chemicaliën op te kunnen slaan.
Hoe zijn jullie gestart met jullie internationale activiteiten?
Het is eigenlijk allemaal in Engeland begonnen. Daar vonden we een oplossing voor het probleem van residuen van bestrijdingsmiddelen op aardappelen, simpelweg door de ontdekking dat als je appels bij aardappelen bewaart ze niet uitkiemen. Toen is gekeken naar hoe je zelf zoiets kunt maken, met welke concentraten en zo. In 2004 was dat klaar en is er een apart bedrijf voor opgericht dat tot 2006 in Engeland zat. Wij hadden al veel in de groente en fruitsector gedaan, maar zaten eigenlijk nog niet in de aardappelen. Alleen.. aardappelen groeien in 130 landen en we zagen dus in dat er echte opportunities lagen als kiemremmer. Enige punt is dat dat geldt als schadelijk middel en dus als zodanig aangemerkt moet worden. Om te beginnen moest dan in de EU wat een tijdelijke setback gaf in 2007-2008 door het lange toelatingsproces voor Nederland. Terwijl we al in 2007 een toelating hadden geregeld via de biologische regelgeving (SKAL), moest het dus nog voor de algemene regels worden toegelaten. Dat is ook meteen het probleem in het buitenland: in een land als de VS lopen we bv. tegen product-aansprakelijkheidsregelgeving aan. Ook door lobbyisten die concurrentie vrezen, bv in Duitsland. Zelfs met een Greenpeace erbij konden we ze niet overtuigen omdat de 'wet nou eenmaal zegt dat het een schadelijk middel is'.Hadden jullie daarbij enige overheidssteun?
Ja, voor ons is die markttoegang, die in veel landen alleen via overheden geregeld kan worden, van groot belang. Van ambassades zelf hebben we niet zoveel gebruik gemaakt maar het is wel nodig dat er iemand is die ons kan ondersteunen mochten we er zelf met de overheid niet uitkomen.Ook van groot belang is marktstatistieken of landeninformatie. Daar maken we veel gebruik van.
Hoe ziet jullie internationaliseringsstrategie er uit?
Ons product is wat anders dan een kantoorartikel dus is onze afzetmarkt noodzakelijkerwijs (door de verschillende oogsttijden) verdeeld in 2 markten: het Noordelijk en het Zuidelijk halfrond. Daar waar we goed verkopen in landen boven de evenaar (zoals Rusland) van september tot juni, switchen we naar bv. Australië en Nieuw-Zeeland vanaf juni. We zetten voor nieuwe kansen wel agenten in, maar merken dat het sneller gaat als we zelf afreizen. Dat gebeurt dan via relaties en beurzen. Dat we een onderscheidend product verkopen, helpt daarbij aanzienlijk. De afgelopen 7 jaren hebben we onze activiteiten uitgebreid naar 30 landen maar de komende 2 jaar willen we naar de 50 toe. We werken ook graag samen met andere ketenpartners en staan open voor deelname in internationale publiek-private projecten. Het gaat natuurlijk wel om landen waar enige risico's verbonden zijn aan investeringen.Hoe zorgen jullie dan voor de nodige financiering?
We handelen en investeren niet. Dankzij het onderscheidende karakter van ons product blijven we concurrerend, al wordt het lastiger naarmate ons product wordt gekopieerd. De wereld is maar een dorp. Van belang is daarbij dat we een goede koopmansgeest houden en nuchter blijven. Wel helpen collectieve inzendingen op beurzen ons enorm: zo hebben we op de Potato Europe in 2012 en de Golden Autumn in Moskou in 2013 samen met andere NL bedrijven in een paviljoen gestaan. Wat ook heel belangrijk is bij internationale marketing: kostenbeheersing. Met name in traditionele agrotakken waar aanlooptijden lang en moeizaam zijn met nieuwe technieken in aardappel- en uibewaring.Heeft u nog tips voor internationaal startende ondernemers?
Doe mee aan innovatie prijzen (Restrain heeft in 2006, 2009, 2012 en 2013 diverse prijzen gewonnen en is in marketing ca Euro 200.000 waard als naamsbekendheid).Anekdote
"In India hebben we bijeenkomst gehad met 12 geïnteresseerden. Tijdens mijn presentatie gingen continu de telefoons. Ik heb de presentatie gestopt en vriendelijk verzocht om telefoons uit te zetten of weg te gaan. Iedereen bleef zitten en toch ging na 10 minuten weer een telefoon. Heb de telefoon vriendelijk en beleefd afgenomen van de persoon en deze keek mij geheel verbaasd aan. Achteraf bleek het een lokale koning te zijn in Punjab. Deze vond het geheel terecht dat ik hem stopte in zijn gesprek. De koning is nu Restrain klant en een goede vriend geworden. Soms moet je wat Nederlands optreden, maar met een glimlach genieten van het internationaal zaken doen, " aldus Dirk GarosMeer informatie: www.restrain.eu.com
Bron: Topsector Agri&Food International