Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Category manager Ed van Venrooij: "We willen 'koude locaties' in de winkel verminderen"

Hoogvliet test AGF-afdeling nieuwe stijl

Tholen - Supermarktketen Hoogvliet heeft donderdag 29 juni een nieuwe winkel geopend in het stadshart van Zoetermeer. De winkel heeft een geheel nieuwe stijl AGF-afdeling gekregen. "We gaan deze nieuwe aanpak het komende half jaar testen en besluiten dan of we deze aanpak gaan uitrollen naar onze andere winkels", vertelt category manager AGF, Ed van Venrooij. Met dank aan een nieuw reclamebureau is tegelijkertijd de hele uitstraling, inclusief folder en prijskaarten van de retailer vernieuwd.



"Uit onderzoek bleek dat we relatief veel 'koude' locaties in onze winkels hebben, waar klanten nauwelijks stilstaan en dus ook minder producten kopen. Daarom hebben we nu gekozen voor een vernieuwde indeling, waarbij in plaats van twee grote eilanden nu vijf eilanden kriskras door elkaar heen staan opgesteld. Hierdoor hebben klanten een beter overzicht over de hele AGF-afdeling", vertelt Ed, enthousiast. "Supermarktketens in Duitsland hebben hier al ervaring mee opgedaan, waaruit blijkt dat de consumenten met meer AGF-producten in aanraking komen in de winkel."



Cross selling
Een andere onderdeel van de proef is om voor het eerst cross selling toe te passen in het AGF-schap. Zo staan de citroenen en limes opgesteld naast het Corona-bier zowel op de AGF- als op de slijterij-afdeling, worden in het aardappelschap ook schilmesjes en dunschillers aangeboden en wordt in een koelmeubel in het tomatenschap ook mozzarella gepresenteerd. "We willen de consument op ideeën brengen", aldus de category manager.



Daarnaast heeft de testwinkel met nieuwe koelmeubels, de houten 'look and feel' en de nieuwe signing aan de wand een hele nieuwe uitstraling gekregen. "Het voordeel van deze nieuwe locatie in Zoetermeer is dat het een grote winkel betreft, qua AGF-schapruimte de grootste in oppervlakte die we nu hebben. De afdeling is zo ruim opgezet, dat niemand elkaar in de weg loopt, maar dat is bijvoorbeeld bij een kleinere vestiging die we begin oktober in Scheveningen openen niet één-op-één te kopiëren", vertelt Ed.



Bio- en tomatenschap uitgelicht
In het vernieuwde AGF-schap wordt ook het biologisch assortiment en het tomatenassortiment uitgelicht. Het aantal verpakte producten is bij Hoogvliet volgens de category-manager altijd al beperkt. "Wij verkopen zoveel mogelijk AGF-producten los, zodat consumenten ook de mogelijkheid hebben om een nectarine, perzik of witlof per stuk te verkopen. Daarbij vind ik de uitstraling van losse producten vaak veel mooier."



Daarnaast valt het aanbod champignons, verse kruiden, gesneden fruit en zachtfruit in het oog. "Deze producten stonden voorheen tussen de gesneden groenten, maar vallen nu veel meer op. De consument ziet daardoor veel beter welke producten we aanbieden en hoe ze gebruikt kunnen worden", concludeert Ed. Hij wil over de eerste dagen nog niet teveel conclusies trekken. "Die zijn erg succesvol verlopen, maar geven nog geen representatief beeld. We trekken er een half jaar voor uit om deze nieuwe aanpak te testen."



Ed blikt terug op een goed eerste half jaar. "Begin van het jaar hadden we gedurende het Spaanse seizoen wel te maken met de tekorten waar iedereen mee te kampen had, al hadden we vanwege de komkommers die we jaarrond uit eigen land voeren met dit product geen problemen. De warme dagen van de afgelopen maand hebben het fruit echt een omzetboost gegeven, je ziet de verkoop van zachtfruit dan echt omhoog schieten. Dat hebben we voor op vorig jaar omdat we toen in die periode juist slecht weer hadden."

Voor meer informatie:
Ed van Venrooij
Hoogvliet
Tel: 0172 - 418283
ed.vanvenrooij@hoogvliet.com
www.hoogvliet.com